«ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ;»: Η οδύνη του σύγχρονου κόσμου και το αίτημα της σωτηρίας από το κακό (3ο 2ωρο – Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)

ΤΙΤΛΟΣ: «ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ;»: Η οδύνη του σύγχρονου κόσμου και το αίτημα της σωτηρίας από το κακό (3ο δίωρο) – Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 

1) ΔσρΑ: Μετά την πτώση των πρωτοπλάστων το κακό αποτελεί μια πραγματικότητα στη ζωή του ανθρωπίνου γένους. Η  ρήξη στη σχέση Θεού – ανθρώπου προκαλεί τη διατάραξη των σχέσεων του ανθρώπου με τον εαυτό του, τους συνανθρώπους του και το φυσικό περιβάλλον. Ο Θεός δεν εγκαταλείπει όμως το ανθρώπινο γένος.

 

ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ: Γένεσις 3,15 ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ
14Τότε είπε ο Κύριος ο Θεός στο φίδι: «Γι’ αυτό που έκανες, καταραμένο να ’σαι μόνο εσύ απ’ όλα τα ζώα της γης! Με την κοιλιά θα σέρνεσαι, και χώμα θα τρως σ’ όλη σου τη ζωή.15Έχθρα θα βάλω ανάμεσα σ’ εσένα και στη γυναίκα, κι ανάμεσα στο σπέρμα σου και στο σπέρματης. Εκείνος θα σου συντρίψει το κεφάλι κι εσύ θα του πληγώσεις τη φτέρνα». Τι είναι το πρωτευαγγέλιο; Πώς εκπληρώθηκε στην ιστορία;

 

2) ΔσρΑ: Στην ιουδαϊκή κοινωνία στην εποχή του Χριστού το κακό είναι διάχυτο σε πνευματικό, κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό επίπεδο.

 

ΜΟΡΦΕΣ ΚΑΚΟΥ ΣΤΗΝ ΙΟΥΔΑΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ

«Σ’ ευχαριστώ Θεέ μου που δεν μ’ έκανες γυναίκα!»

«Είναι γνωστό πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους (τελώνες) ήταν άδικοι και άπληστοι, ενώ αυτά που συνέλεγαν έπρεπε να ικανοποιούν την κρατική εξουσία που τους είχε παραχωρήσει αυτό το έργο, αλλά και τους ίδιους. Εξ αιτίας αυτών, σύμφωνα με πολλούς ερευνητές, θεωρούνταν από την κοινωνία της Παλαιστίνης μισητοί και ξένα σώματα, που δεν ανήκαν στους “υιούς του Αβραάμ” κάτι που κυρίως ισχυρίζονταν οι ιουδαϊκές θρησκευτικές παρατάξεις,ενώ εξισώνονταν με τους αμαρτωλούς, τους εθνικούς και τις πόρνες.

Οι κατώτερες κοινωνικές ομάδες ήταν :

Μικρογεωργοί, μικροεργολάβοι,μικρέμποροι, ημερομίσθιοι, ψαράδες, βοσκοί, χήρες, ορφανά, άνεργοι, ανάπηροι, δούλοι, ζητιάνοι, περιθωριακοί.

Ο ιουδαϊκός νόμος προέβλεπε την ποινή του λιθοβολισμού για τη γυναίκα σε περίπτωση μοιχείας και πορνείας.

Ποια είναι τα θύματα μορφών κακού (ανισότητας, ρατσισμού και εκμετάλλευσης) στην ιουδαϊκή κοινωνία στην εποχή του Χριστού; Ποια σχέση έχουν με τη σύγχρονη πραγματικότητα;

♣ Τεχνική φιγούρας (π.χ. άνεργου, ανάπηρου)

 

3) ΔσρΑ:  Ο Χριστός εγκαινιάζει έναν καινούριο κόσμο υπερβαίνει το κακό με τη δική Του θυσία, συγχωρεί τους αμαρτωλούς και καλεί τον κάθε άνθρωπο σε μετάνοια ↔ Τεχνική imagineif…/ ρόλος στον τοίχο

 

Η ΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Η ΑΜΑΡΤΩΛΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ

9 Προχωρώντας πιο πέρα ο Ιησούς, είδε να κάθεται στο τελωνείο ένας άνθρωπος που τον έλεγαν Ματθαίο, και του λέει: «Ακολούθησέ με». Κι εκείνος σηκώθηκε και τον ακολούθησε. 10Ενώ έτρωγε στο σπίτι, ήρθαν πολλοί τελώνες κι αμαρτωλοί και κάθισαν μαζί με τον Ιησού και τους μαθητές του στο τραπέζι.11 Όταν το είδαν αυτό οι Φαρισαίοι, είπαν στους μαθητές του: «Γιατί ο δάσκαλός σας τρώει με τους τελώνες και τους αμ12 Ο Ιησούς, που το άκουσε, τους είπε: «Δεν έχουν ανάγκη από γιατρό οι υγιείς αλλά οι άρρωστοι.13 Και πηγαίνετε να μάθετε τι σημαίνει, αγάπη θέλω και όχι θυσία. Γιατί δεν ήρθα να καλέσω σε μετάνοια τους δικαίους αλλά τους αμαρτωλούς».

Σύμφωνα με τον ιερό ευαγγελιστή ο Ιησούς προσκλήθηκε σε δείπνο στο σπίτι κάποιου Σίμωνος, ο οποίος ανήκε στην τάξη των Φαρισαίων. Κάποια γυναίκα αμαρτωλή όταν έμαθε ότι ο Κύριος ήλθε στην πόλη, ζήτησε να μάθει σε πιο σπίτι έχει καταλύσει. Και ενώ έτρωγαν και συζητούσαν, ξάφνου μπήκε στο σπίτι η γυναίκα εκείνη, κρατώντας στα χέρια της αλαβάστρινο δοχείο γεμάτο πολύτιμο μύρο. Προχώρησε στο μέρος του Ιησού και αφού στάθηκε πίσω Του, γονάτισε και άρχισε να κλαίει και να οδύρεται γοερά. Άνοιξε αμέσως το δοχείο και άρχισε να ρίχνει απλόχερα το μύρο και να πλένει με αυτό πόδια του Ιησού. Μαζί με το πολύτιμο μύρο έσμιγε και τα καυτά δάκρυά της, τα οποία έτρεχαν σαν ποτάμι από τα μάτια της. Αφού άδειασε το δοχείο ξέπλεξε τα πλούσια μαλλιά της και σκούπισε με αυτά τα πόδια Του, καταφιλώντας τα αδιάκοπα. Ο Φαρισαίος οικοδεσπότης απόρησε με το γεγονός και διαλογιζόταν: Αυτός εδώ είναι προφήτης, δε γνωρίζει το ποιόν αυτής τη γυναίκας και την αφήνει να τον αγγίξει; Ο καρδιογνώστης Χριστός είπε στον Σίμωνα: Έχω να σου πω το εξής για τις σκέψεις σου: Εκείνος είπε: μίλα μου δάσκαλε. Κάποιος, του είπε, δάνεισε χρήματα σε δύο ανθρώπους, στον πρώτο πεντακόσια δηνάρια και στον δεύτερο πενήντα. Όταν έπρεπε να τα επιστρέψουν αυτοί δεν είχαν και ο δανειστής τους τα χάρισε. Και ρωτά το Σίμωνα: ποιος από τους δυο θα χρωστάει μεγαλύτερη χάρη στον δανειστή; Ο Σίμων απάντησε: αυτός που του χαρίστηκε το μεγαλύτερο ποσό. Σωστά απάντησες του είπε ο Ιησούς. Για κοίταξε αυτή τη γυναίκα. Εγώ μπήκα στο σπίτι σου και δεν μου έπλυνες τα πόδια με νερό, όμως εκείνη μου τα έπλυνε με τα δάκρυά της και τα σκούπισε με τα μαλλιά της. Χαιρετισμό δε μου έδωκες, όμως αυτή δε σταμάτησε στιγμή να μου φιλάει τα πόδια. Με λάδι δεν μου άλειψες το κεφάλι, όμως αυτή με πανάκριβο μύρο μου άλειψε τα πόδια. Δεν αξίζει να της πω: «σου συγχωρούνται οι τόσες πολλές αμαρτίες σου, διότι με αγάπησες τόσο πολύ»; Γυρίζοντας προς τη γυναίκα της είπε: «σου συγχωρούνται οι αμαρτίες σου». Τότε άρχισαν οι συνδαιτυμόνες να διερωτώνται: ποιος είναι αυτός που μπορεί να συγχωρεί αμαρτίες; Ο Χριστός ξαναλέγει στη γυναίκα: «Η πίστη σου σε έσωσε, πήγαινε στο καλό».

 

4) ΔσρΑ: Ο βιβλικός λόγος διαμορφώνει μια πνευματική πορεία που έρχεται σε αντίθεση με το πνεύμα που διέπει τις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Πώς εκφράζεται το κακό στις διαπροσωπικές σχέσεις; Πώς μπορούμε να το υπερβούμε; Τεχνική γραφής (κείμενο ή σύνθημα)

 

Α΄ ΟΜΑΔΑ: Κατά Ματθαίο 5, 38 - 42 Β΄ ΟΜΑΔΑ: Α΄Κορ 13,4 - 8 Γ΄ ΟΜΑΔΑ: Α΄ Τιμ 2, 1-4

"Ακούσατε ότι ειπώθηκε: "Μάτι αντί για μάτι, και δόντι αντί για δόντι," ΕΓΩ ΟΜΩΣ ΣΑΣ ΛΕΓΩ, ΜΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΠΟΝΗΡΟ.αλλ’ οποίος σε ραπίσει στο δεξί σου σαγόνι, στρέψε σ’ αυτόν και το άλλο.και σ’ αυτόν που θέλει να κριθεί μαζί σου, και να πάρει το πανωφόρι σου, άφησε του και το ιμάτιο.και αν κάποιος σε αγγαρέψει ένα μίλι, πήγαινε μαζί του δυο. Σ’ αυτόν που ζητάει από σένα δίνε.και σ’ αυτόν που θέλει να δανειστεί από σένα μην αποστραφείς"

Το bullingως μορφή κακού & ο βιβλικός λόγος: Μορφές και αντίδραση

Τεχνική παγωμένης εικόνας bulling και σύνδεση με τεχνική παρακολούθησης σκέψης

"Η αγάπη μακροθυμεί, αγαθοποιεί.η αγάπη δεν φθονεί.η αγάπη δεν αυθαδιάζει, δεν επαίρεται, δεν ασχημονεί, δεν ζητεί τα εαυτής, δεν παροξύνεται, δεν λογίζεται το κακό.δεν χαίρει στην αδικία, συγχαίρει δε εις την αλήθεια. Πάντα ανέχεται, Πάντα πιστεύει, Πάντα ελπίζει, Πάντα υπομένει. Η αγάπη ουδέποτε εκπίπτει.."

Η έκπτωση των διαπροσωπικών σχέσεων στη σχολική ζωή σε σχέση με τον ύμνο της αγάπης

 «1 Σας παρακαλώ πρώτα απ’ όλα να κάνετε δεήσεις, προσευχές, παρακλήσεις, ευχαριστίες για όλους τους ανθρώπους, 2 για τους κυβερνήτες και για όλους εκείνους που ασκούν την εξουσία, ώστε να ζούμε ήρεμα και ειρηνικά με ευσέβεια κι ευπρέπεια από κάθε άποψη. 3 Αυτό είναι καλό κι ευπρόσδεκτο από το σωτήρα μας Θεό, 4 ο οποίος θέλει να σωθούν όλοι οι άνθρωποι και να γνωρίσουν σε βάθος την αλήθεια.

Η κρατική βία ως μορφή κακού & ο βιβλικός λόγος

Τεχνική alter ego

 

4) Τεχνική ArtfulThinking:  Σύνδεση με τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος.

 

PHOTO ΤΕΧΝΙΚΗ
 kraygh

Τεχνική  ArtfulThinking: Τι βλέπω; Τι αναρωτιέμαι; Τι σκέφτομαι;

Ποια σχέση έχει ο πίνακας  του Νορβηγού Έντβαρντ Μουνκ με τη διδακτική ενότητα;

 

5) Εκφράζοντας το σήμερα:  Συζητώντας για τις διακρίσεις και τις ανισότητες στη χώρα μας.

 

6) ΑΣΚΗΣΗ: Μελετήστε την προσευχή του Μαρμελάντωφ από το «Έγκλημα και Τιμωρία» του Φ. Ντοστογιέφσκι. Τι συμπεραίνετε;

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΘΕΟΛΟΓΟΣ 2ΟΥ  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ