νέο τε?χος το? περιοδικο? Θεολογία (τόμος 84, τε?χος 4)


Θ ε ο λ ο γ ι α
ΚΛΑΔΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
?ωάννου Γενναδίου 14, 115 21, ?θήνα ? Τηλ.: 210.7272.288
Fax: 210.7272.251, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Δ ε λ τ ί ο Τ ύ π ο υ
Κυκλοφόρησε τ? νέο τε?χος το? περιοδικο? Θεολογία (τόμος 84, τε?χος 4, ?κτώβριος-Δεκέμβριος 2013), τ? ?πο?ο περιλαμβάνει τ? Β΄ Μέρος το? ?φιερώματος «?ρθόδοξη θεολογία κα? διαθρησκειακ?ς διάλογος». Στ? Προλογικ? σημείωμα, μ? τίτλο «Ταυτότητα κα? ?τερότητα σ? ?να μεταβαλλόμενο κόσμο», ? Στα?ρος Γιαγκάζογλου ?πιχειρε? ν? ?ναδείξει τ?ν πολύπλευρη  σημασία, ?λλ? κα? τ? θεολογικ? νοηματοδότηση τ?ς ?τερότητας, ?πως α?τ? σαρκώνεται στ? πρόσωπο κάθε ξένου κα? διαφορετικο? στ? πλαίσιο τ?ς διαρκ?ς μεταβαλλόμενης ?ποχ?ς μας. Στ? πρ?το κείμενο το? ?φιερώματος, μ? τίτλο «?κκλησία ?ν Διαλόγ?», ? π. Γρηγόριος Παπαθωμ?ς ?πιχειρε? ν? περιγράψει τ? θεολογικ? σημασία το? διαλόγου ε?δικ? μεταξ? τ?ν χριστιαν?ν κα? γενικ? μεταξ? τ?ν ?νθρώπων μ? ?φετηρία τ?ν διαλογικ? τρόπο ζω?ς τ?ν Χριστιαν?ν ?ς ?κκλησία ?ν διαλόγ? στ?ν πατερικ? ?ποχ? κα? γραμματεία. ? π. Α?γουστ?νος Μπαϊραχτάρης στ? μελέτημά του «? δεκάλογος το? διαθρησκειακο? διαλόγου κα? τ? παράδειγμα το? θρησκειακο? πλουραλισμο?», περιγράφει τ?ν σκοπ? κα? τ?ς θεμελιώδεις ?ρχ?ς το? διαθρησκειακο? διαλόγου στ? σύγχρονο πολυπολιτισμικ? περιβάλλον, παρουσιάζοντας συνοπτικ? τ?ν λεγόμενο ?δεκάλογο? το? διαλόγου, ?πως α?τ?ς ?χει διαμορφωθε? στ? πλαίσιο τ?ς Ο?κουμενικ?ς Κίνησης κα? στ?ν προοπτικ? το? διαλόγου το? Χριστιανισμο? μ? τ?ς ?λλες θρησκε?ες. ? Νικόλαος Δημητριάδης, στ? ?ρθρο του «? ?ρθόδοξη συμβολ? στ? θεμελίωση το? θεμιτο? το? διαθρησκειακο? διαλόγου στ?ν παγκόσμια χριστιανικ? ?εραποστολική» ?ποπειρ?ται ν? ?ναδείξει τ?ν ?πιτακτικ? χαρακτ?ρα τ?ς σχέσης το? διαθρησκειακο? διαλόγου μ? τ?ν ?εραποστολικ? στ?ν ?πόηχο τ?ς α?ξησης τ?ν κρουσμάτων βίας παγκοσμίως στ? ?νομα τ?ς θρησκείας. ? Maria Brun στ? μελέτη της «? συμβολ? το? Μητροπολίτου Δαμασκηνο? (Παπανδρέου) στο?ς Διαθρησκειακο?ς Διαλόγους» ?ξετάζει τ?ν σημαντικ? ρόλο πο? διαδραμάτισε ? ?είμνηστος Μητροπολίτης Δαμασκην?ς στο?ς διμερε?ς διαθρησκειακο?ς διαλόγους μ? τ?ν ?ουδαϊσμ? κα? τ? ?σλάμ. Στ? ?ρθρο πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «Διάλογος ?ρθοδόξων κα? ?ουδαίων θεολόγων στ?ν ?στορία κα? στ? παρόν», ? ?ωάννης Καραβιδόπουλος ?πιχειρε? μι? κριτικ? κα? σφαιρικ? ?πισκόπηση το? θεολογικο? διαλόγου μεταξ? ?ρθοδόξων κα? ?ουδαίων θεολόγων κα? τ?ν ?ποτελεσμάτων του. ? ?στέριος-Ε?άγγελος Κεχαγι?ς στ? μελέτημα πο? ?κολουθε?, μ? θέμα «Ο? διαθ?κες τ?ς Παλαι?ς Διαθήκης: ?νιχνεύσεις γι? μι? θεολογία τ?ν θρησκει?ν» ?ναζητ? ?να κατάλληλο πλαίσιο γι? μι? θεολογία τ?ν θρησκει?ν, λαμβάνοντας ?ς ?φετηρία συγκεκριμένες περιπτώσεις διαθηκ?ν στ?ν Παλαι? Διαθήκη (λ.χ. μεταξ? Θεο? κα? Ν?ε, Θεο? κα? ?βραάμ, κ.λπ.). ? Δημήτριος Κεραμιδ?ς στ? ?ρθρο του «Διαθρησκειακ?ς διάλογος κα? θεολογία τ?ν θρησκει?ν. Τ? παράδειγμα τ?ς ρωμαιοκαθολικ?ς θεολογίας» ?πιχειρε? ν? προσφέρει μι? πανοραμικ? παρουσίαση τ?ς ?ξέλιξης τ?ς θεολογίας τ?ν θρησκει?ν στ? Ρωμαιοκαθολικ? ?κκλησία πρ?ν κα? μετ? τ?ν Β΄ Βατικαν? Σύνοδο στ? πλαίσιο τ?ς σκέψης σημαντικ?ν θεολόγων (?πως ο? Jean Danielou, Yves Congar, κ.?.) κα? Συνοδικ?ν Διατάξεων κα? ?γκυκλίων τ?ς Ρωμαιοκαθολικ?ς ?κκλησίας στ?ν προοπτικ? το? ζητήματος γι? τ?ν σωτηρία τ?ν μ? χριστιαν?ν. ? Bishara Ebeid στ? ?ρθρο του «? ?πίσκοπος Sulaiman al-Gazzi, ?νας θεολόγος ποιητ?ς στ?ν ?ποχ? τ?ν Φατιμιδ?ν» προσφέρει σ? μετάφραση ?ρισμένα σημαντικ? κείμενα το? ?πισκόπου αυτο? τ?ς Γάζας (10ος κα? 11ο α??νας). ? Peter Kazaku στ? ?ρθρο του «New Hermeneutics in Modern Arab Muslim Thought? The paradigm of Nasr Hamid Abu Zayd» συζητ? σύγχρονες ?ρμηνευτικ?ς τάσεις στ? πλαίσιο τ?ς μουσουλμανικ?ς σκέψης. Στ? κείμενο πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «Διαπιστώσεις γι? τ? Συριακ? ζήτημα», ? ?πίσκοπος Πύργου ?λίας το? Πατριαρχείου ?ντιοχείας ?ποπειρ?ται σύντομη θεώρηση κα? σχολιασμ? τ?ν πρόσφατων δραματικ?ν ?ξελίξεων στ? Συρία κα? τ?ς θέσης τ?ν Χριστιαν?ν στ?ν περιοχή. ? Κωνσταντ?νος Κωτσιόπουλος στ? ?ρθρο του «Σύγκρουση ? διάλογος θρησκει?ν κα? πολιτισμ?ν;» ?ξετάζει, μεταξ? ?λλων, τ?ς κυρίαρχες θεωρίες (π.χ. πολιτιστικ?ς ?νομοιομορφισμός, κ.λπ.) πο? συνδέονται ?μεσα μ? τ? ζήτημα το? διαλόγου τ?ν θρησκευτικ?ν κα? πολιτιστικ?ν ταυτοτήτων. ? Κώστας Μυγδάλης στ? κείμενό του «Πολιτικ? κα? Διαθρησκειακ?ς Διάλογος. Τ? παράδειγμα τ?ς Διακοινοβουλευτικ?ς Συνέλευσης ?ρθοδοξίας» παρουσιάζει τ? συμβολ? τ?ς Διακοινοβουλευτικ?ς Συνέλευσης στ?ν Διαθρησκειακ? Διάλογο. Στ? μελέτημα πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «Πολιτικο? ?νταγωνισμο? κα? ?ντιπαραθέσεις στ?ν καθολικ? ?εραποστολ? στ?ν ?θωμανικ? Α?τοκρατορία στ? τέλος το? 19ου ? ?ρχ?ς το? 20ο? α??να» ? Θεοδόσιος Κυριακίδης ?ξετάζει τ?ν ?ντιπαλότητα μεταξ? τ?ν ε?ρωπαϊκ?ν κρατ?ν (Α?στρία, Γαλλία κ.λπ.) το? 19ου-20ο? α??να στ? πεδίο τ?ς ?εραποστολ?ς μ? βάση σχετικ? ?ρχειακ? ?λικό. Στ? πρ?το κείμενο τ?ς στήλης ?διόμελα,  μ? τίτλο «Συζητώντας μ? τ?ν ??λλόθρησκο?: Διδάγματα ?π? τρε?ς λογοτεχνικ?ς ?στιγμ?ς? χριστιανο-?σλαμικ?ς ?πιτέλεσης» ? Δημήτριος Ο?λ?ς λαμβάνει ?φορμ? ?π? τρία λογοτεχνικ? κείμενα («? Ξεπεσμένος Δερβίσης» το? Παπαδιαμάντη, «? Καπετ?ν Στέλιος κα? ? Βασ?φ ?φέντης» το? Φ. Κόντογλου, κ.?.), γι? ν? ?νιχνεύσει ?ρμηνευτικ? τ?ς ?νυποψίαστες ?σμώσεις κα? συνάφειες μεταξ? Χριστιανισμο? κα? ?σλάμ. ? Θανάσης Ν. Παπαθανασίου στ? δεύτερο κείμενο τ?ς στήλης, μ? τίτλο «?λπίδα: ? πνευματικ? ?νοδος ?ς κάθοδος» ?πικεντρώνει τ?ν προσοχή του στ? χριστιανικ? ?λπίδα ?ς πρ?ς τ?ν ?στορία κα? τ?ν ?πελπισία. Στ? στήλη Παρεμβάσεις φιλοξενε?ται ?ρχικ? τ? κείμενο το? Λάμπρου Σιάσου, μ? τίτλο «? θεολογία το? σπερματικο? λόγου ?ς ?ρχετυπικ?ς ?πογραμμ?ς γι? το?ς παντοίους διαλόγους (πρ?ς κοσμοαυτοκράτορες, ?νακτοβούλια, α?ρετικούς, ε?δωλολάτρες, ?ργανικο?ς ?πιστήμονες) το? πάλαι κα? το? ν?ν», ?που ? συγγραφέας ?παντ? κριτικ? σ? προγενέστερο μελέτημα το? Καθηγητ? Γεωργίου Μαρτζέλου ?ς πρ?ς τ?ν περ? σπερματικο? λόγου θεωρία το? φιλόσοφου κα? μάρτυρος ?ουστίνου, τ? ?πο?ο δημοσιεύτηκε στ? Α΄ Μέρος το? ?φιερώματος (Θεολογία 2/2013). ?κολουθε? τ? κείμενο το? Κωνσταντίνου Δεληκωσταντ?, μ? θέμα «Τ? Θρησκευτικ? στ? σύγχρονο σχολε?ο: Μάθημα γι? ?λους ? διαφορετικ? μαθήματα γι? ξεχωριστ?ς ?μάδες;», μ? τ? ?πο?ο διερευν?ται ? φυσιογνωμία κα? ? χαρακτ?ρας το? μαθήματος τ?ν Θρησκευτικ?ν στ? σύγχρονο σχολε?ο, ?πως ?ποτυπώνεται στ? νέο Πρόγραμμα Σπουδ?ν στ? Θρησκευτικ? Δημοτικο? κα? Γυμνασίου. Τ? τε?χος το? περιοδικο? συμπληρώνεται μ? τ?ς πλούσιες μόνιμες στ?λες του. Τ? Θεολογικ? Χρονικ? ?που περιλαμβάνονται ?ναφορ?ς σ? ?πιστημονικ? συνέδρια, θεολογικ? γεγονότα, ?νακοινωθέντα κα? πορίσματα συνοδικ?ν συνδιασκέψεων, τ? Περιοδικά ?νάλεκτα, ?που γίνεται σύντομη ?πισκόπηση τ?ν ?λληνικ?ν κα? ξένων θεολογικ?ν περιοδικ?ν, τ? Βιβλιοστάσιον, ?που δημοσιεύονται βιβλιοκριτικ? δοκίμια κα? παρουσιάσεις θεολογικ?ν μονογραφι?ν, βιβλίων κα? λοιπ?ν ?κδόσεων καί, τέλος, τ? ?ναλόγιον, ?που δημοσιεύεται ?νημερωτικ? δελτίο πρόσφατων θεολογικ?ν ?κδόσεων.
Τ? ?πόμενο πρ?το τε?χος τ?ς Θεολογίας γι? τ? ?τος 2014 θ? ε?ναι ποικίλης θεολογικ?ς ?λης κα? θ? κυκλοφορήσει τ?ν προσεχ? ?ούνιο.