Νέο τεύχος του περιοδικού Θεολογία

Δελτίο Τύπου

Κυκλοφόρησε τ? νέο τε?χος το? περιοδικο? «Θεολογία» (τόμος 83, τε?χος 3, ?ούλιος-Σεπτέμβριος 2012), τ? ?πο?ο περιλαμβάνει ?ρθρα ποικίλης ?λης. Στό «Προλογικό», μ? τίτλο «Γι? τ?ν ?γιο Γρηγόριο Παλαμ? κα? τ? θεολογικό του ?ργο», ? Στα?ρος Γιαγκάζογλου δίνει μι? σύντομη ?λλ? περιεκτικ? ?πισκόπηση το? θεολογικο? ?ργου το? ?γίου Γρηγορίου Παλαμ?. Στ? πρ?το ?ρθρο «The Reception of Palamas in the West Today», ? Norman Russell προσφέρει μι? ?ναλυτικ? ?πισκόπηση τ?ς πλούσιας θεολογικ?ς ?ρευνας κα? τ?ς ?διάζουσας στάσης τ?ς σύγχρονης δυτικ?ς θεολογίας ?πέναντι στ?ν Γρηγόριο Παλα? κα? τ? σκέψη του. ? Στα?ρος Γιαγκάζογλου στ? ?πόμενο κείμενο «? ?γιος Γρηγόριος Παλαμ?ς κα? ? νεώτερη δυτικ? θεολογία» μ? ?φορμ? τ? ?ρθρο το? Russell ?ποπειρ?ται μι? διευρυμένη ?στορικ? περιγραφ? τ?ς ?πιφυλακτικ?ς στάσης τ?ς δυτικ?ς θεολογίας ?ναντι το? Γρηγορίου Παλαμ? (?δη ?π? τ?ν ?ποχ? τ?ς Τουρκοκρατίας, ?λλ? κα? ?π? τ? σχολ? το? M. Jugie μέχρι σήμερα), τ?ς συμβολ?ς τ?ς νεώτερης ?ρθόδοξης σκέψης (V. Lossky, J. Meyendorff, κ.?.), καθ?ς ?πίσης κα? τ? θετικ? στροφ? τ?ν σύχρονων παλαμικ?ν σπουδ?ν στ? Δύση. ? Ivana Noble μ? τ? ?ρθρο της «The Reception of Palamas in the West today: A response to Norman Russell» μ? ?φορμ? κα? πάλι τ? κείμενο το? Russell ?πιχειρε? ν? ?ναδείξει τ? σημασία τ?ς βιωματικ?ς προσέγγισης τ?ς θεολογικ?ς διδασκαλίας το? Γρηγορίου Παλαμ? κα? ν? ?περασπιστε? θεολογικ? τ?ν ?συχασμ? μέσ? μι?ς κριτικ?ς τ?ς μεταφυσικ?ς, ?πισημαίνοντας στ? τέλος τ?ν κεντρικ? σημασία τ?ς διάκρισης ο?σίας-?νεργει?ν στ?ν Θεό. ? Καθηγητ?ς Γεώργιος Μαντζαρίδης  στ? κείμενό του «? ?πλότητα το? Θεο? κατ? τ?ν ?γιο Γρηγόριο τ?ν Παλαμ?» μ? ?φορμ? τ? διαμάχη το? Παλαμ? μ? το?ς ?ντι-?συχαστ?ς ?ναδεικνύει τ? σημασία τ?ς σχετικ?ς διδασκαλίας γι? τ?ν ?πλότητα το? Θεο? στ?ν Παλαμ?. Στ? συνέχεια ? Ettore Perrella, ? ?κδότης τ?ν ?ργων το? ?γίου Γρηγορίου Παλαμ? στ?ν ?ταλικ? γλώσσα, στ? κείμενό του «? Γρηγόριος Παλαμ?ς κα? ? Δύση» ?ξετάζει το?ς λόγους πο? ? σκέψη το? Παλαμ? ?χει παραμείνει ?γνωστη ? ?χει κατ? βάση παρερμηνευθε? στ? Δύση, τονίζοντας πόσο γόνιμη θ? ?ταν μεταξ? ?λλων, π.χ. γι? τ? φιλοσοφικ? ζήτημα τ?ς σχέσης λογικ?ς-?θικ?ς ? παρακαταθήκη το? ?συχαστ? θεολόγου. Στ? ?ρθρο μ? τίτλο «?? ?μορφι? θ? σώσει τ?ν κόσμο?: ? διαμόρφωση τ?ς βυζαντιν?ς πνευματικότητας», ? π. A. Louth ?ξετάζει ?ρισμένα βασικ? γνωρίσματα τ?ς βυζαντιν?ς πνευματικότητας βάσει το? ?ργου το? Διονυσίου ?ρεοπαγίτη, το? Μαξίμου το? ?μολογητο? κα? το? ?ωάννου Δαμασκηνο?. ? Καθηγητ?ς Χρ?στος Ο?κονόμου στ? ?πόμενο μελέτημα μ? τίτλο «? Πνευματολογία το? κατ? ?ωάννην ε?αγγελίου» μέσ? μι?ς ?στορικο-θεολογικ?ς προσέγγισης το? Δ? Ε?αγγελίου διερευν? ?ρχικ? τ? σχέση Πνεύματος, Χριστο? κα? ?σχάτων, κα? στ? συνέχεια τ? σχέση Παρακλήτου-Χριστο? κα? μαθητ?ν-?κκλησίας. ? Καθηγητ?ς π. Γρηγόριος Παπαθωμ?ς στ? πρ?το μέρος το? ?ρθρου του «? συνοδικ? καταδίκη στ?ν 19ο α?. τ?ς ?κκλησιακ?ς συνεδαφικότητας τ?ν ?κκλησι?ν Ρώμης (1848) κα? Βουλγαρίας (1872), κα? ο? ?πορροές της στ?ν ?ξέλιξη το? Ρωμαϊκο? Πρωτείου (1870 κ.έ) κα? τ?ς ?ρθοδόξου ?Διασπορ?ς? (1920 κ.?.)» ?ποπειρ?ται μι? σύντομη ?στορικο-κανονικ? ?ξέταση τ?ν κανονικ?ν κριτηρίων πο? υ?οθετήθηκαν κα? λειτούργησαν στ? συνοδικ? ?ντιμετώπιση δύο κρίσιμων ζητημάτων, α?τ? τ?ς ?πανίδρυσης το? Λατινικο? Πατριαρχείου ?εροσολύμων κα? τ?ς γέννησης το? φαινομένου το? ?κκλησιολογικο? ?θνοφυλετισμο?. ? ?πίσκοπος ?βύδου Κύριλλος στ? ?ρθρο του «John Hick: ? ?κοπερνίκεια ?πανάσταση? στ? θεολογία» ?ποπειρ?ται μι? κριτικ? παρουσίαση τ?ν θέσεων το? πλέον σημαντικο? ?π? το?ς ε?σηγητ?ς το? θρησκευτικο? πλουραλισμο? θεολόγου, John Hick, ? ?πο?ος προτείνει μι? σωτηριολογικ? διερεύνηση τ?ν θρησκει?ν ?π? τ?ν πλευρ? το? Χριστιανισμο?. ? π. Θεόδωρος Μεϊμάρης μ? τ? κείμενό του «?ξιολόγησις κα? προοπτικα? το? 30ετο?ς Διεθνο?ς Θεολογικο? Διαλόγου ?ρθοδόξων κα? Λουθηραν?ν (1981-2011)» ?ποπειρ?ται μι? ?ξιολόγηση το? ?ρχαιότερου διμερο?ς διαλόγου τ?ς ?ρθοδοξίας βάσει τ?ν πορισμάτων τ?ς Διορθοδόξου Διασκέψεως στ?ν ?θήνα κα? τ?ς 15ης Μικτ?ς Θεολογικ?ς ?πιτροπ?ς ?ρθοδόξων κα? Λουθηραν?ν στ? Βυττεμβέργη. ? Maria Brun στ? ?ρθρο της «? συμβολ? το? Μητροπολίτου Δαμασκηνο? (Παπανδρέου) στο?ς διαχριστιανικο?ς κα? διαθρησκειακο?ς διαλόγους» παρουσιάζει κα? ?ξιολογε? τ?ν πολύπλευρη πολύτιμη συμβολ? το? ?είμνηστου Μητροπολίτη Δαμασκηνο? ?π? τ? θέση το? Γραμματέα ? το? Συμπροεδρεύοντα στο?ς διαλόγους. Στ? κείμενο πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «? Papyrus Vindobonensis Graecus 2325 (?Σπάραγμα το? Fayum?) κα? ? σχέση του μ? τ? Ε?αγγέλια το? Κανόνος τ?ς Κ.Δ.», ? Βασίλειος Τζέρπος, ?φο? ?ξετάσει διάφορα γραμματολογικ?ς φύσεως ζητήματα σχετικ? μ? τ? ?ν λόγ? σπάραγμα παπύρου, παραθέτει τ? σχετικ? κείμενο ?ντοπίζοντας τ? παράλληλα μ? τ? κανονικ? καινοδιαθηκικ? κείμενα, συμβάλλοντας ?τσι στ? σχετικ? βιβλικ? ?ρευνα. ? Χριστάκης Ε?σταθίου στ? ?ρθρο του «Ο? πρ?τοι ?νώνυμοι Κύπριοι ?εραπόστολοι κα? ? συμβολή τους στ?ν ?κκλησία τ?ς ?ντιόχειας κα? τ?ς Κύπρου» διερευν? τ? γενικότερο ?στορικ? κα? θεολογικ? πλαίσιο πρ?ν τ?ν ?μφάνιση τ?ν πρώτων ?εραποστόλων, ?πισημαίνοντας τ? σημασία τ?ς δράσης τους γι? τ?ν ?δραίωση το? χριστιανισμο? στ? Μεγαλόνησο. ? Γεώργιος Κουντούρης στ? μελέτημά του μ? τίτλο «?ρχιεπίσκοπος ?λκίσων, Μητροπολίτης Νικοπόλεως τ?ς Παλαι?ς ?πείρου» παρουσιάζει τ?ν προσωπικότητα κα? τ? δράση ?ν?ς ?π? το?ς ?πισκόπους τ?ς Παλαι?ς ?πείρου (τέλη 5ου  - ?ρχ?ς 6ου α?ώνα), ? ?πο?ος διαθέτοντας τ? κατάλληλο θεολογικ? βάρος ?π?ρξε ?νθερμος ?ποστηρικτ?ς τ?ς Ο?κουμενικ?ς Συνόδου τ?ς Χαλκηδόνας. Στ? μελέτημα «Χριστιανο? τ?ς Δύσης στο?ς ?γίους Τόπους: Προσκυνηματικ? θαλάσσια ταξίδια κατ? τ?ν ?στερη ?ρχαιότητα» ? Δημήτριος Τσουλκανάκης παρουσιάζει τ? θαλάσσια ταξίδια τ?ν προσκυνητ?ν (α?τια, συνθ?κες κα? διάρκεια ταξιδι?ν κλπ.), ο? ?πο?οι μεταξ? το? 4ου κα? 6ου α?ώνα ξεκινο?σαν ?π? τ? Δύση γι? προσκυνηματικ? ?πίσκεψη στο?ς ?γίους Τόπους. ? Στα?ρος Γουλούλης στ? στήλη «?διόμελα» μ? τ? ?ρθρο του «?π?ρξε ? ?ορτ? τ?ς Concordia (5 Φεβ.), ?μέρα ?κδόσεως το? ?Διατάγματος το? Μεδιολάνου?;» ?πιχειρε? μ? τ? χρήση τ?ν σχετικ?ν ?στορικ?ν πηγ?ν κα? μαρτυρι?ν ν? συμβάλει στ?ν προσδιορισμ? τ?ς ?κριβο?ς ?μερομηνίας ?κδόσεως το? περίφημου Διατάγματος τ?ν Μεδιολάνων, ?π? τ?ν ?κδοση το? ?ποίου συμπληρώνονται ?σονούπω 1.700 ?τη. Τ? τελευτα?ο κείμενο το? τεύχους ε?ναι το? Νίκου Ζαχαρόπουλου στ? στήλη «Παρεμβάσεις», μ? τίτλο «Θεολογικ?ς Σπουδ?ς στ?ν Κύπρο», ?που παρουσιάζεται μ? συντομία τ? Τμ?μα Μεταπτυχιακ?ν Θεολογικ?ν Σπουδ?ν το? Πανεπιστημίου ?Νεάπολις? στ?ν Πάφο. Τ? τε?χος το? περιοδικο? συμπληρώνεται μ? τ?ς πλούσιες μόνιμες στ?λες. Τ? «Θεολογικ? Χρονικά», ?που περιλαμβάνονται ?ναφορ?ς σ? ?πιστημονικ? συνέδρια, θεολογικ? γεγονότα, ?νακοινωθέντα κα? πορίσματα συνοδικ?ν συνδιασκέψεων, τ? «Περιοδικ? ?νάλεκτα», ?που γίνεται σύντομη ?πισκόπηση τ?ν ?λληνικ?ν κα? ξένων θεολογικ?ν περιοδικ?ν, τ? «Βιβλιοστάσιον», ?που δημοσιεύονται βιβλιοκριτικ? δοκίμια κα? παρουσιάσεις θεολογικ?ν μονογραφι?ν, βιβλίων κα? λοιπ?ν ?κδόσεων καί, τέλος, τ? «?ναλόγιον», ?που δημοσιεύεται ?νημερωτικ? δελτίο πρόσφατων θεολογικ?ν ?κδόσεων. Τ? ?πόμενο 4ο τε?χος τ?ς Θεολογίας μ? το δεύτερο μέρος του ?φιερώματος: «Θεολογία κα? Ο?κονομία. Προσεγγίσεις στ? σύγχρονη κρίση» θ? κυκλοφορήσει τ?ν προσεχ? ?ανουάριο.