Δελτίο Τύπου περιοδικού ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Τ? νέο τε?χος το? περιοδικο? «Θεολογία» (τόμος 82, τε?χος 4, ?κτώβριος-Δεκέμβριος 2011) ε?ναι ?φιερωμένο στ?ν ?λέξανδρο Παπαδιαμάντη. ?ναν α??να μετ? τ?ν κοίμησή του ? ?λέξανδρος Παπαδιαμάντης παρουσιάζει τ? ?κπληκτικ? φαινόμενο μι?ς θαυμαστ?ς ?ντοχ?ς κα? μι?ς α?ξουσας βιβλιογραφίας γύρω ?π? τ? πρ όσωπο κα? τ? ?ργο του. ? ?ρευνα στρέφεται τώρα κα? στ?ς μεταφράσεις πο? ?κπόνησε ? Παπαδιαμάντης, ο? ?πο?ες φωτίζουν κα? διευρύνουν τ?ν ?ργογραφία του. ?ξ ?λλου, ? ερμηνευτικ? κα? πλουραλιστικ? ?ποτίμηση το? ?ργου του φαίνεται π?ς ?περβαίνει πλέον τ?ν παλαι? ?ντίληψη πο? τ?ν στένευε ?λλοτε στ?ν ?ρίζοντα τ?ς ποιητικ?ς ?θογραφίας κα? ?λλοτε στ? πλαίσιο τ?ς θρησκευτικ?ς γραφικότητας τ?ς ?γροτοπαραδοσιακ?ς κοινωνίας. Μι? σημαντικ? στροφ? στ?ν ?ρμηνευτικ? μελέτη το? ?ργου του ?ποκαλύπτει στ?ς μέρες μας καίριες θεολογικ?ς ?ψεις τ?ς λογοτεχνικ?ς ?διοφυΐας το? Σκιαθίτη. Πρόκειται γι? τ?ν ?κκλησιαστικό , δηλονότι τ?ν ?λο Παπαδιαμάντη , ?πως ? ?διος ? συγγραφέας χαράσσει τ?ς πνευματικές του ρίζες κα? προϋποθέσεις στ?ν Λαμπριάτι κο Ψάλτη κα? ο? ?πο?ες διαπερνο?ν ?λόκληρο τ? ?ργο του. Στ? Προλογικ? μ? τίτλο «Φων? ?κ βαθέων ?ναβαίνουσα. ? δοξολογικ? θεολογί α το? ?λέξανδρου Παπαδιαμάντη» ? Στα?ρος Γιαγκάζογλου ?ναδεικνύει μ? συντομία ?ψεις το? ?κκλησιαστικο? ?θους στ? ?ργο το? Σκιαθίτη. Στ? πρ?το κείμενο το? ?φιερώματος μ? τίτλο «? ?ρθόδοξη πνευματικότητα κα? ? Παπαδιαμάντης» ? Μητροπολ ίτης Χαλκίδος Χρυσόστομος, ?φο? ?ναλύει τ? γνωρίσματα τ?ς ?ρθόδοξης πνευματικότητας (βιβλική, ?σχατολογικ? κ.λπ.) ?ναδεικνύει τ? σχέση το? Παπαδιαμάντη πρ?ς τ?ν ?ρθόδοξη Παράδοση. ? ?νέστης Κεσελόπουλος στ? κείμενό του μ? τίτλο «? ?κκλησία στ?ν ?λέξανδρο Παπαδιαμάντη» ?ποτυπώνει τ?ν τρόπο πο? περιγράφεται ? ?κκλησία στ? ?ργο το? λογοτέχνη. ? π. Δημήτριος Τζέρπος στ? μελέτημά του μ? τίτλο «?ρθόδοξο ?ερατικ? ?θος. Διδάγματα ?π? τ? ζω? κα? τ? ?ργο το? ?λέξανδρου Παπαδιαμάντη», ?φο? προβε? σ? μι? πολ? σύντομη ?ναφορ? στ? ς ποικίλες ?πικρίσεις πο? δέχθηκε τ? ?ργο το? Παπαδιαμάντη, ?ναφέρεται σ? ?πιμέρους περιγραφ?ς ?ερατικ?ν μορφ?ν. ? Μητροπολίτης Ναυπάκτου κα? ?γίου Βλασίου ?ερόθεος στ? μελέτημά του μ? τίτλο «? Ρωμηο σύνη το? Παπαδιαμάντη» ?ξετάζει τ? πρόσωπο κα? τ? ?ργο το? Σκιαθίτη συγγραφέα ?ς ?κφραση τ?ς ?κκλησιαστικ?ς κα? φιλοκαλικ?ς παράδοσης στ? πλαίσιο τ?ς Ρωμηοσύνης. ? Δημήτρης Μαυρόπουλος στ? ?ρθρο του «? ?δ?ς κα? ? ?ερ?ς ?ξων στ? ?ργο το? Παπαδιαμάντη» ?ναδεικνύει το?ς βασικο?ς πνευματικο?ς ?ξονες το? ?ργου το? Παπαδιαμάντη σ? ?ντίθεση μ? τ?ς προτεραιότητες τ?ς μεταπρατικ?ς ?λληνικ?ς κοινωνίας το? 19ου α?. ? ?γγελος Καλογερόπουλος στ? μελέτ ημά του «? Παπαδιαμάντης κα? ? ?μμον? στ?ν ?ρθόδοξη Παράδοση ?ς ? κατ? ?ξοχ?ν καινοτομία» παρουσιάζει τ? ?ργο κα? τ?ς ?πό ψεις το? Σκιαθίτη γι? ?πιμέρους ?κκλησιαστικ ? ζητήματα μέσα ?π? τ?ν ?πτικ? τ?ς παλινδρόμησης μεταξ? νεωτερισμο? κα? παραδόσεως. ? Παναγιώτης ?φαντ?ς στ? ?ρθρο του «Μεταξ? ?καδημαϊκ?ς σφύρας κα? μοναστικο? ?κμονος. ? Παπαδιαμάντης στ? θεολογικ? στόχαστρο» πραγματοποιε? μι?ν ?πισκόπηση τ?ν «θεολογικ?ν» κριτικ?ν πο? δέχθηκε, καταλήγοντας σ? μι?ν ?σορροπημένη κριτικ? ?ξιολόγησή τους. ? Σωτήρης Γουνελ?ς στ? κείμενό του μ? τίτλο «? δοξαστικ? θεολογία το? Παπαδιαμάντη» περιγράφει μ? γλαφυρ? τρόπο τ? θεμελιώδη θεολογικ? στοιχε?α το? ?ργου του. ? π. Λάμπρος Καμπερίδης στ? ?ρθρο του μ? τίτλο «?κ τ?ν κατ? Παπαδιαμάντην ζητουμένων: Π?ς ?λλοιώθη τ? κάλλος τ?ς φύσεως;» ?πιχειρε? ν? ?νιχνεύσει το?ς λόγους γι? το?ς ?ποίους, κατ? τ?ν Παπαδιαμάντη, τ? κακ? κα? ? ?μαρτία παρεισδύει στο?ς κόλπους τ?ς ?νείπωτης ?μορφι?ς κα? μαγείας τ?ς φύσης. ? Λάμπρος Σι?σος στ? κείμενό του «?Νο?ς ?ψηλός, ?ξύπτερος?. ?ρχα?ος ?λφάβητος γι? τ?ν ?νάγνωση τ?ς Φόνισσας» προτείνει ?ρισμένα στοιχε?α ?π? τ?ν φιλοσοφικ? κα? θεολογικ? παράδοση ?ς ?ργαλε?α γι? τ?ν σύγχρονη ?νάγνωση τ?ς «Φόνισσας». Στ? μελέτημα μ? τίτλο «Παπαδιαμαντικ? φιλανθρωπία: τ? θέμα τ?ς α?τοκτονίας», ? ?γγελος Μαντ?ς ?πιχειρε? ν? παρουσιάσει τ? ?κκλησιαστικ? κα? ψυχοκοινωνικ? πλαίσιο μέσα στ? ?πο?ο παρουσιάζονται ο? σχετικ?ς μ? τ? ζήτημα τ?ς α?τοκτονίας ?πόψεις το? Σκιαθίτη λογοτέχνη. ? Δημήτριος Τριανταφυλλόπουλος στ? ?ρθρο του «?νάμεσα στ? χε?λος τ?ς Κολάσεως κα? στ? χέρια το? ?λεήμονος Θεο?. ?π? τ?ν πρίγκιπα τ?ν μελωδ?ν στ? ?δύμολπο τρυγόνι τ?ς Σκιάθου» ?ποπειρ?ται ν? διερευνήσει, πέραν τ?ν συνήθων κοινωνιολογικ?ν ? ?δεολογικ?ν ?ναγνώσεων, γιατί στή «Φόνισσα» ? σ? ?λλα ?ργα κα? μεταφράσεις του ? Παπαδιαμάντης δ?ν προχωρε? σ? μι? ξεκάθαρη καταδίκη ?κραίων ?γκληματικ?ν συμπεριφορ?ν, ?πιδεικνύοντας μι?ν ?διαίτερα φιλάνθρωπη στάση. ? Μανόλης Βαρβούνης στ? ?ρθρο του «? ?λέξανδρος Παπαδιαμάντης κα? ? Κολλυβαδικ? θεώρηση τ?ς ?λληνικ?ς λαϊκ?ς λατρείας» ?πιχειρε? ν? ?παντήσει σ? ?ρωτήματα πο? ?φορο?ν στ?ν πνευματικ? σχέση το? λογοτέχνη μ? τ? κίνημα τ?ν Κολλυβάδων. ? Νίκος Τριανταφυλλόπουλος μ? τ? ?ρθρο του «? Παπαδιαμάντης κα? ? Μεγάλος Κανόνας. Μαρτυρία κα? σχόλια γι? τ?ν Παπαδιαμάντη» σχολιάζει ?να κείμενο-μαρτυρία ?που ?ναδεικνύεται ? βαθι? μέχρι ?πομνημονεύσεως γνώση ?π? τ?ν Παπαδιαμάντη το? Μεγάλου Κανόνα το? Τριωδίου. ? Δημήτρης Κοσμόπουλος στ? κείμενό του «? φάρος κα? ? λιμήν» ?χνογραφε? μ? γλαφυρότητα ?ψεις το? χαρακτήρα κα? τ?ς προσωπικότητας το? Παπαδιαμάντη. ? Στέλιος Παπαθανασίου στ? ?ρθρο του «Παπαδιαμάντης κοινωνιολογικός: ?Τα?τα ?λα βασίζονται ?π? τ?ς πραγματικότητας?» ?ξετάζει κοινωνιολογικ?ς ?ψεις το? ?ργου το? Σκιαθίτη συγγραφέα.

Στ? μελέτημά του μ? τίτλο «? ?πικαιρότητα το? Παπαδιαμάντη» ? Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος σκιαγραφε? τ? διαδρομ? κα? το?ς προσανατολισμο?ς το? Παπαδιαμάντη στ? πλαίσιο τ?ς ?λληνικ?ς πραγματικότητας το? τέλους το? 19ου κα? τ?ν ?ρχ?ν το? 20ο?, ?που κυριαρχε? μι? σύγχυση ταυτότητας μεταξ? ?κδυτικισμο? κα? ?νατολικ?ς Ρωμηοσύνης, ?πιχειρώντας ν? ?ναδείξει τ?ν ?πικαιρότητα το? λογοτέχνη στ?ς μέρες μας. ? Σπυριδούλα ?θανασοπούλου-Κυπρίου στ? ?ρθρο της μ? τίτλο «Παρατηρώντας τ?ν πόνο τ?ν ?λλων. ? ε?θύνη το? χριστιανο? ?ναγνώστη μ? αφορμ? τ? διήγημα το? Παπαδιαμάντη ?? Γάμος το? Καραχμέτη?» μ? ?φετηρία τ?ν κοιν? ?ποδεκτ? διασύνδεση το? λογοτέχνη μ? τ?ν ?ρθόδοξη Παράδοση ?πιχειρε? ν? ?ξετάσει τ?ν θεολογικ? σημασία το? πόνου κα? τ?ς θυσίας το? ?λλου. ? Χρυσ? Καρατσινίδου στ? ?ρθρο της μ? τίτλο «Ο? μεταφράσεις το? Παπαδιαμάντη ?κατ? τ? θε?ον ??μα?» ?πιθυμε? ν? δώσει μ? συγκεκριμένα παραδείγματα μι? γεύση γι? τ? ε?δος το? ?μπνευσμένου μεταφραστικο? ?ργου το? λογοτέχνη, τ? ?πο?ο δ?ν περιορίζεται σ? λεξιλογικ?ς προσαρμογές, ?λλ? κα? σ? ?ρισμένη διατύπωση θεολογικ?ν θέσεων. ? Παναγιώτης Δόικος στ? κείμενό του «? λογικ? τ?ς ?ποκειμενικ?ς ?ντασης τ?ν μορφ?ν: ?π? τ?ν βασιλικ?ν δρ?ν το? ?λέξανδρου Παπαδιαμάντη» ?πιχειρε? ν? ?ξετάσει τ? λογικ? τ?ς ?ποκειμενικής ?ντασης τ?ν μορφ?ν στ? ?ν λόγ? διήγημα. Στ? συνέχεια ? Βασιλικ? Λαμπροπούλου καταγράφει τόν «?πολογισμ? το? Γ' Διεθνο?ς Συνεδρίου γι? τ?ν ?λέξανδρο Παπαδιαμάντη» πο? ?λαβε χώρα στ?ν Σκιάθο κα? τ?ν ?θήνα τ?ν περασμένο Σεπτέμβριο κα? ?κτώβριο. Τ? ?φιέρωμα ?λοκληρώνεται μ? μιά «?νδεικτικ? Βιβλιογραφία ?λέξανδρου Παπαδιαμάντη ?τους 2011» τ?ν ?ποία ?πιμελε?ται ? Βασιλικ? Λαμπροπούλου. Τ? τε?χος το? περιοδικο? συμπληρώνεται μ? τ?ς πλούσιες μόνιμες στ?λες. Τ? Θεολογικ? Χρονικά, ?που περιλαμβάνονται ?ναφορ?ς σ? ?πιστημονικ? συνέδρια, θεολογικ? γεγονότα, ?νακοινωθέντα κα? πορίσματα συνοδικ?ν συνδιασκέψεων, τ? Περιοδικ? ?νάλεκτα, ?που γίνεται σύντομη ?πισκόπηση τ?ν ?λληνικ?ν κα? ξένων θεολογικ?ν περιοδικ?ν, τ? Βιβλιοστάσιον, ?που δημοσιεύονται βιβλιοκριτικ? δοκίμια κα? παρουσιάσεις θεολογικ?ν μονογραφι?ν, βιβλίων κα? λοιπ?ν ?κδόσεων καί, τέλος, τ? ?ναλόγιον, ?που δημοσιεύεται ?νημερωτικ? δελτίο πρόσφατων θεολογικ?ν ?κδόσεων.

Τ? ?πόμενο 1ο τε?χος τ?ς Θεολογίας γι? τ? ?τος 2012 θ? ε?ναι ποικίλης θεολογικ?ς ?λης κα? θ? κυκλοφορήσει τ?ν προσεχ? ?πρίλιο.