Περιοδικό Θεολογία

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ  ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
 ΚΛΑΔΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
 Ιωάννου Γενναδίου 14, 115 21, Αθήνα - Τηλ.: 210.7272.313, 210.7272.288
 Fax: 210.7272.251, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Δ ΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Kυκλοφόρησε το νέο τεύχος του περιοδικού Θεολογία (τόμος 81, τεύχος 4ο, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2010), το όποιο είναι αφιερωμένο στον π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ. Στο προλογικό σημείωμα με τίτλο «Ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, θεολόγος της νεοπατερικής σύνθεσης», o Σταύρος Γιαγκάζογλου αποτυπώνει συνοπτικά τις βασικές όψεις του θεολογικού προγράμματος του Ρώσου θεολόγου. Στο πρώτο κεί­μενο με τίτλο «π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ (1893-1979). Ένα σύντομο βιο-εργογραφικό σημείωμα» οι Matthew Baker και Νικόλαος Ασπρούλης πα­ρέχουν ένα περίγραμμα του βίου και των δημοσιευμένων έργων του Φλωρόφσκυ. Ακολουθεί σε ελληνική απόδοση ένα σημαντικό κείμενο του ίδιου του Φλωρόφσκυ με τίτλο «Η κληρονομιά και ο σκοπός της Ορθόδοξης θεολογίας», στο οποίο επισημαίνεται η αναγκαιότητα της νεοπατερικης σύνθεσης. Ο Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας στο κείμενο που ακολουθεί με τίτλο «π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ: ο οικουμενικός διδάσκαλος» ανατέμνει βασικές όψεις (π.χ. εκχριστιανισμένος Ελληνισμός, η αρχή της ελευθερίας, η Χριστολογία) του νεοπατερικού παραδείγματος του Ρώσου θεολόγου. Ο Michel Stavrou  στο μελέτημα με τίτλο «Τα επιστημολογικά κριτήρια της νεοπατερικης σύνθεσης του π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ», περιγράφει τους κεντρικούς άξονες (π.χ. επιστροφή στους Πατέρες, καθολική συνείδηση της Εκκλησίας κ.α.) της νεοπατερικης πρότασης του Φλωρόφσκυ. Στο κείμενο «Η θεολογία της Ιστορίας στον π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ» ο Μάριος Μπέγζος εμφαίνει τη σπουδαιότητα της ιστορίας και του προσωποκεντρισμού στη θεολογική σκέψη του Φλω­ρόφσκυ. Ο Δημήτρης Μόσχος στο άρθρο του με τίτλο «Το ιστορικό έργο του π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ» ανα­δεικνύει τη βαθειά ιστορική συγκρότηση και διαίσθηση του Φλωρόφσκυ. O Matthew Baker στο επόμενο μελέτημα «'Theology reasons'-in History: Neo-Patristic: Synthesis and the Renewal of Theological Rationality», αναδεικνύει την έμφαση πού αποδίδει ο Φλωρόφσκυ στο καθήκον της θεολογίας ως μιας κατ' εξοχήν εκκλησιαστικής άσκησης στο fides quaerens intellectum επί τη βάσει των ιστορικών γεγονότων της θείας οικονομίας. Ακολουθεί σε μετάφραση από τα ρωσικά ένα παλαιό κείμενο του π. Γεωργίου «H προβληματική της επανενώσεως των χριστιανών», στο οποίο γίνεται συζήτηση ποικίλων όψεων και προβλημάτων σχετικά με την ανάγκη επανενώσεως των χριστιανών. O Επίσκοπος Αθανάσιος Γιέβτιτς στο άρθρο του «Ό π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ περί των ορίων της Εκκλησίας» προσεγγίζει κριτικά επί τη βάσει της κανονικής παραδόσεως της Εκκλησίας τη σχετική εκκλησιολογική αντίληψη του Φλωρόφσκυ. Ακολουθεί σε μετάφραση και σχολιασμό από τον π. Δημήτριο Μπαθρέλλο ένα κείμενο του Φλωρόφσκυ με τίτλο «O διάκονος ως πρόβλημα στην Ορθόδοξη Εκκλησία». Ο Σταύρος Γιαγκάζογλου στο κείμενό του «Φλωρόφσκυ και Λόσκυ. Σχόλια στη θεολογική διαμάχη για το πρόβλημα των δύο Οικονομιών» συζητάει τη διαμάχη των δύο μεγάλων θεολόγων της Ρωσικής διασποράς σε σχέση με τη νομιμότητα ή όχι της αποδοχής μιας διακριτής οικονομίας του Αγίου Πνεύματος. Ο Jaroslav Skira στο άρθρο του «Destined before the foundation of the World: Creation and Incarnation in Georges Florovsky and John Zizioulas» ασχολείται με τις βασικές και συχνά συγγενείς αντιλήψεις των δύο μεγάλων θεολόγων πάνω στην οργανική σχέση Δημιουργίας και Ενσάρκωσης. O Νικόλαος Ασπρούλης στο άρθρο του «Επόμενοι τοις αγίοις Πατράσιν'. Ό διάλογος μεταξύ Φλω­ρόφσκυ και Bulgakov σε σχέση με τον τρόπο ανάγνωσης της Παράδοσης. Εισαγωγικές παρατηρήσεις» αναδεικνύει τα βασικά κριτήρια του τρό­που προσέγγισης της Παράδοσης από μέρους των δύο αυτών θεολόγων της Διασποράς. Στο επόμενο μελέτημα με τίτλο «Ό 'χριστιανικός Ελληνισμός' του π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ και οι Έλληνες θεολόγοι της γενιάς του '60», ο Παντελής Καλαϊτζίδης επιχειρεί να προσεγγίσει τον τρόπο που χρησιμοποιήθηκε από μερίδα Ελλήνων θεολόγων της γενιάς του '60 μια από τις βασικές διακηρύξεις του Φλωρόφσκυ. Ο Paul Gavrilyuk Ραυΐ στο άρθρο «Εξελληνισμένος Χριστιανισμός του ή 'ιερός Ελληνισμός' του Φλωρόφσκυ: Διερευνώντας δύο μετα-αφηγήσεις για τη σύζευξη του πρώιμου Χριστιανικοί πολιτισμοί με τον πολιτισμό της ύστερης αρχαιότητας» εξετάζει σε ιστορική προοπτική τις μεθοδολογικές ομοιότητες των προγραμμάτων των δύο θεολόγων. Ο Θανάσης Παπαθανασίου στο μελέτημά του «"Έσχατος εχθρός καταργείται...ο Χριστός; Ο 'χριστιανικός Ελληνισμός' του π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ και η ιεραποστολή» ανιχνεύει τις επιπτώσεις και προεκτάσεις που έχει η σχετική θέση του Φλωρόφσκυ στον τρόπο με τον οποίο η Εκκλησία διατυπώνει και εκφράζει το μήνυμά της, όταν ανοίγεται στον κόσμο. Ο π. Κωνσταντίνος Νευροκοπλης στο άρθρο του «Homo Hypostasis: Το υπόδειγμα του αγίου Σιλουανού του Αθωνίτου κατά τον π. Γ. Φλωρόφσκυ» προσφέρει με βάση το προλογικό του π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ στην α' έκδοση του βίου του αγίου Σιλουανού μια πρωτότυπη πρόταση για μία ασκητική της θεολο­γίας. Στη συνέχεια ακολουθία από τούς Matthew Baker και Νικόλαο Ασπρούλη ένα παράρτημα με την πληρέστερη διεθνή δευτερογενή βιβλιογραφία πάνω στο έργο του Φλωρόφσκυ. Στη στήλη Παρεμβάσεις ό Αριστοτέλης Παπανικολάου στο κείμενο του «Παράδοση ή πολιτική ταυτότητα; Ό ρόλος της 'Δύσης' στη σύγχρονη ορθόδοξη θεολογία» εξετάζει το ρόλο που διαδραματίζει η έννοια της Δύσης στη μεθοδολογία της ορθόδοξης θεολο­γίας. Στο τελευταίο άρθρο του αφιερώματος με τίτλο «Personalistic Dimentions of Neo-Patristic Synthesis and Modern Search for New Subjectivities» o Sergey Horujy διερευνά τις προεκτάσεις της θεολογικής πρότασης του Ρώσου θεολόγου στο χώρο της φιλοσοφικής ανθρωπολογίας. Το επόμενο τεύχος της Θεολογίας (1/2011) με θέματα ποικίλης ύλης θα κυκλοφορήσει τον προσεχή Απρίλιο.