Η Θρησκευτική Εκπαίδευση στην Ελλάδα πάλι αλλάζει / Religious Education in Greece is changing again

Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης / Marios Koukounaras Liagkis * Επίκουρος Καθηγητής, Τμ. Θεολογίας, Ε.Κ.Π.Α., Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ. (2020). Η Θρησκευτική Εκπαίδευση στην Ελλάδα πάλι αλλάζει/ Religious Education in Greece is changing again. ΕλληνικήΠεριοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση /Greek Journal of Religious Education, 3(1), 9-16, DOI: 10.30457/031120201 Σύνδεσμος / link: https://doi.org/10.30457/031120201

booksm2020i

 

Η Θρησκευτική Εκπαίδευση (Θ.Ε.) στο σχολείο αποτελεί ζήτημα που αφορά την Πολιτεία και σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες την Εκκλησία, ενώ σε άλλες και άλλες θρησκευτικές κοινότητες. Στην Ελλάδα υπήρξε από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους (1830 ) θέμα της Πολιτείας, η οποία όμως από την προμετωπίδα του συντάγματός της σχετίζεται με την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού. Γίνεται για αυτό η Θ.Ε. και θέμα της Εκκλησίας. Έτσι και αλλιώς, η σχέση Πολιτείας και Εκκλησίας αναπτύχθηκε απροϋπόθετα στην αρένα της Εκπαίδευσης. Για αυτό και σήμερα επιβιώνουν στοιχεία της χριστιανικής παράδοσης στη σχολική ζωή, όπως ο Αγιασμός στην αρχή της χρονιάς, η πρωινή προσευχή, η ορθόδοξη χριστιανική εικόνα στην τάξη κ.ά. Φυσικά, η σχέση αυτή πέρασε διακυμάνσεις από το 1968, με τη επταετή δικτατορία, και με τη μεταπολίτευση, τη δεκαετία του 1980 και στις αρχές του 2000. Επέδρασαν σε αυτές πολλοί παράγοντες, πολιτικοί, κοινωνικοί, εθνικοί, οικονομικοί, αλλά και επιστημονικοί. Αλλά τα ζωντανά θρησκευτικά στοιχεία της σχολικής ζωής αποδείχτηκαν μακροβιότατα και παρέμειναν χωρίς καμία αλλαγή στους τρεις αιώνες που διατρέχει η ιστορία της Θ.Ε. στην Ελλάδα. Σε αυτήν, όμως, η σχέση των δύο άλλαζε πάντα με αφορμή αλλαγές που επιχειρούσε η Πολιτεία, στις οποίες οι παραπάνω παράγοντες επιδρούσαν σαφώς.

Religious Education (R.E.) in school is an issue that concerns the State and, in some European countries the Church, while in other countries it is the State and all the religious communities. In Greece, since the founding of the Modern Greek state (1830), R.E. has been an issue of the State, which, from the forefront of the Constitution is related to the Eastern Orthodox Church; thus, this is why R.E. is also a matter of the Church. In any case, the relationship between the State and the Church has developed unconditionally in the arena of Education. For this reason, elements of the Christian tradition, such as the ‘Blessing of Waters’ ceremony at the beginning of the school year, the morning prayer, the Orthodox Christian icon in the classroom, etc., survive in school life. This rapport has fluctuated since 1968, with the seven-year junta, and after 1975 and the predominance of democracy, in the 1980s and early 2000s. Many factors influenced this fluctuation: political, social, national, financial, but also scientific. The living religious elements of school life, however, proved to be very long-lived and remained unchanged in the two centuries of R.E. history in Greece. In this, the rapport between the two (State and Church) always changed on the occasion of changes attempted by the State, in which the above factors clearly played a role.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΛΘΕ ΕΔΩ