3η συνάντηση θεολόγων: Βιωματικά εργαστήρια παιδαγωγικής και διδακτικής μεθοδολογίας

Βιωματικά εργαστήρια παιδαγωγικής και διδακτικής μεθοδολογίας

         [Απαιτείται δήλωση επιλογής κατά τις εγγραφές.]

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, κάθεται

Από τη Δημιουργία του κόσμου στη Νέα Δημιουργία (Γένεση και Αποκάλυψη) – Η θέση του ανθρώπου σε μια απειλούμενη βιόσφαιρα.

π. Ευάγγελος Μαρκαντώνης, Χημικός-Θεολόγος, MEd, Εκπαιδευτικός

Σκοπός του εργαστηρίου: οι μετέχοντες να συνδέσουν την ορθόδοξη θεολογία για το περιβάλλον, με την ανάγκη για ανάληψη προσωπικής δράσης, για την αντιμετώπιση των διαρκώς διογκούμενων προβλημάτων λόγω της κλιματικής αλλαγής

Στόχοι: Οι μετέχοντες

- να επεξεργαστούν τις θεολογικές ιδέες κειμένων της ορθόδοξης παράδοσης, ως προς τη σχέση του ανθρώπου με τη δημιουργία και τη θέση του μέσα στη βιόσφαιρα

- να συζητήσουν και εκφράσουν προσωπικές απόψεις πάνω στις ευθύνες των σύγχρονων ανθρώπων για τα προβλήματα της βιόσφαιρας

- να αναζητήσουν τρόπους ανάληψης προσωπικής δράσης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της βιόσφαιρας

Διδακτική μέθοδος: ομαδοσυνεργατική βιωματική μέθοδος διδασκαλίας, παρατήρηση εικόνων, επεξεργασία κειμένων και βιωματικές δραστηριότητες.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα: μέσα από τις δραστηριότητες και τον αναστοχασμό που θα ακολουθήσει, να συζητήσουμε και να δούμε πως θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε τις ιδέες μας στην τάξη.

Πλαίσιο αναφοράς του Εργαστηρίου αποτελεί η Θεματική Ενότητα 7, Από την Αρχή έως το τέλος του κόσμου, της Γ´ Γυμνασίου του Προγράμματος Σπουδών για τα Θρησκευτικά του Γυμνασίου.

Βιοηθικά διλήμματα σε Ιερά κείμενα.

Μαρία Λυράκη, Θεολόγος στην Ελληνογαλλική Σχολή Ουρσουλινών

Ο όρος βιοηθική είναι αρκετά πρόσφατος (τον εισήγαγε ο Potter van Rensselaer στο έργο του «Bioethics. Bridge to the future», το 1971) και αναφέρεται στην επιστήμη που διαπραγματεύεται τις συνέπειες και τα προβλήματα που προκύπτουν από τη χρήση της τεχνολογίας στον χώρο της βιολογίας, της γενετικής, της υγείας, εμπλέκοντας για την εξαγωγή συμπερασμάτων τη Νομική και τη Θεολογία.

Τι συνέβαινε όμως εκείνα τα πρώτα χρόνια που ο άνθρωπος δεν ήταν τεχνολογικά ανεπτυγμένος αλλά είχε πάντα την τάση να επεμβαίνει στη φυσική διαδικασία της ζωής;

Στο βιωματικό εργαστήριο θα διερευνήσουμε όλοι και όλες μαζί το ζήτημα μέσα στα Ιερά κείμενα του Χριστιανισμού και του Ισλάμ, με αναφορά σε συγκεκριμένες περιπτώσεις όπως του Αβραάμ με την Άγαρ.

Ο γόνιμος διάλογος θα μας προσφέρει προβληματισμό για το αν το τεχνικά εφικτό είναι και θρησκευτικά και κοινωνικά αποδεκτό-οι απαντήσεις στα συγκεκριμένα θέματα δεν είναι εύκολες-, ενώ θα εξασκηθούμε σε τεχνικές διδασκαλίας και τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος, που αποτελούν χρήσιμα εργαλεία για την διαπραγμάτευση ανάλογων ζητημάτων στην τάξη με τους μαθητές μας.

Η διαχρονική γοητεία του ανορθολογισμού και η χρήση του στην πολιτική και τη θεολογία.

Φραδέλλος Χρήστος: Πτυχιούχος θεολογίας ΕΚΠΑ, ΜΑ θεολογίας, Εκπαιδευτικός στο 3ο Λύκειο Χανίων.

Η πίστη, αν και μοιάζει να φλερτάρει με τον ανορθολογισμό, εντούτοις τα ίδια τα Ευαγγέλια αποτελούν μαρτυρίες μιας βαθειάς εμπειρικής γνώσης, εκείνης που προήλθε από τη συνάντηση κάποιων με το Χριστό. Το ανορθολογικό από τη φύση του αποτρέπει μέσω του φόβου. Η πίστη προσκαλεί σε συνάντηση μέσω της αγάπης. Ο ανορθολογισμός, συχνά, θέλει να «προφυλάξει» τρομοκρατώντας τον αποδέκτη του και άλλοτε, λανσάρεται σαν μια εξαιρετικά επωφελής και χρήσιμη επιλογή. Η πίστη, από την άλλη, προσκαλεί σε διακινδύνευση μέσω της σχέσης και μοιάζει σαν να ψάχνει για μπελάδες («εν τω κόσμω θλίψιν έξετε» Ιω. 16, 33 - «αράτω τον σταυρόν αυτού»- Μκ. 8, 34, κλπ). Αυτό, όμως, είναι και το κατόρθωμα του ανορθολογισμού: το να μοιάζει λογικός και εν τέλει ορθολογικός.

Στο εργαστήριο αυτό οι συμμετέχοντες, δουλεύοντας σε ομάδες και χρησιμοποιώντας τη διερευνητική μέθοδο, μέσα από διάφορες τεχνικές (χρήση κειμένων, βίντεο, σύγχρονων διαφημίσεων, ομαδικό παιχνίδι):

Θα αναζητήσουμε τα κίνητρα και τους μηχανισμούς λειτουργίας του ανορθολογικού μέσα στη ζωή μας.

Θα επεξεργαστούμε ιστορικές εκφάνσεις του.

Θα αναγνωρίσουμε σύγχρονες μορφές του στην πολιτική και τη θεολογία.

Για να κατανοήσουμε καλύτερα το φαινόμενο θα εφαρμόσουμε την τεχνική του ανορθολογισμού σε σύγχρονες καθημερινές καταστάσεις.

Θα επιχειρήσουμε να πάρουμε θέση απέναντι στο φαινόμενο, κυρίως μέσα στην εκκλησιαστική εμπειρία και να αναζητήσουμε λύσεις.

Διασχίζοντας το μάτι της βελόνας: ξεπερασμένη εντολή ή διαχρονικός τρόπος ζωής;.

Ναζίρ-Παύλος Ναζάρ, Θεολόγος (ΕΚΠΑ), πτυχιούχος Hartford Seminary (Hartford, CT, USA), φοιτ. ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής και Θρησκευτική Εκπαίδευση (ΕΚΠΑ)

Σκοπός του εργαστηρίου είναι να αναδειχθεί η αξία της διδασκαλίας επίμαχων ζητημάτων (controversial issues) στη Θρησκευτική Εκπαίδευση (ΘΕ), όπως ο πλούτος και η φτώχεια, τα οποία διχάζουν τη σύγχρονη κοινωνία και απειλούν την αρμονική συμβίωση των ανθρώπων. Στους επιμέρους στόχους του εργαστηρίου περιλαμβάνονται η εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την αξία της θεολογικής προσέγγισης σε τέτοια ζητήματα, καθώς και η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών θεολόγων σχετικά με τα επίμαχα ζητήματα, τη διδασκαλία τους στο Μάθημα των Θρησκευτικών (ΜτΘ) και την εφαρμογή της ή όχι από τους ίδιους. Το εργαστήριο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη θεματική ενότητα 2.1 της Γ' Λυκείου (Θ.Ε. 2.1 ΠΛΟΥΤΟΣ) του Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά Λυκείου (ΦΕΚ 2105/19.06.2017) και η μέθοδος που χρησιμοποιείται είναι η βιωματική. Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα είναι οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο: 1. να προσδιορίζουν τις θέσεις του Χριστιανισμό για τον πλούτο και τη φτώχεια ως εναλλακτικές προσεγγίσεις στον σύγχρονο τεχνοκρατικό κόσμο και 2. να αναδεικνύουν κριτήρια για την ατομική και συλλογική ευθύνη των πιστών στη διαχείριση του πλούτου. Τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από την αξιολόγηση του εργαστηρίου και της θεματικής του, θα χρησιμοποιηθούν σε επερχόμενη έρευνα σχετικά με την αξία της διδασκαλίας επίμαχων ζητημάτων στο ΜτΘ.

Game ὄν: τα παιχνίδια προσομοίωσης ως εργαλείο στη θρησκευτική εκπαίδευση

Γιώργος Γκρίλης, Θεολόγος, Εκπαιδευτικός στο 1ο Λύκειο Καλλιθέας, φοιτ. ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής και Θρησκευτική Εκπαίδευση (ΕΚΠΑ)

Στέφανος Ζάρκα, Θεολόγος, Εκπαιδευτικός Λεόντειος Σχολή Αθηνών, φοιτ. ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής και Θρησκευτική Εκπαίδευση (ΕΚΠΑ)

Νίκος Κουστουράκης, Θεολόγος, φοιτ. ΠΜΣ Θεολογίας/Επιστήμες της Αγωγής και Θρησκευτική Εκπαίδευση (ΕΚΠΑ)

Αναστασία Νικηταρά, Θεολόγος, φοιτ. ΠΜΣ Θεολογίας/Συστηματική Θεολογία και Επιστήμες της Εκπαίδευσης

Ποια η σχέση του προσώπου και του profile; Θα ανακαλύψουμε πώς η σύγχρονη τεχνολογία συγχρόνως μας “λύνει” και μας “δένει” τα χέρια δημιουργώντας την online μας ταυτότητα αλληλοεπιδρώντας με τον άλλο. Στο εργαστήριο μας θα εξερευνήσουμε την χρησιμότητα των βιωματικών μεθόδων στην θρησκευτική εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, θα χρησιμοποιηθούν τεχνικές παιχνιδιού προσομοίωσης και δραστηριότητες με την προσέγγιση του game-based learning (GBL). Θα επιχειρήσουμε με την δημιουργία ρόλων και διαχείριση διλημμάτων να στοχαστούμε σε βάθος πώς εμείς αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας τόσο στον φυσικό κόσμο όσο και στον ηλεκτρονικό. Είσαι όντως εσύ στην φωτογραφία προφίλ σου;