ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

Προς το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού

Υπ’ όψιν κ. Υπουργού

Κοινοποίηση:

Όπως ο πίνακας αποδεκτών

Δευτέρα, 2 Ιουνίου 2025

ΘΕΜΑ: «Διεθνές Απολυτήριο και Μάθημα World Religions (Θρησκείες του Κόσμου)».

Αξιότιμη κα Υπουργέ,

Δια της παρούσης ανακοίνωσής μας, ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ» για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, σύσσωμα εκφράζει τη διαμαρτυρία, ανησυχία και αγωνία του για τη μη ένταξη στο Ελληνικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος «World Religions (Θρησκείες του Κόσμου)» στο Διεθνές Απολυτήριο International Baccalaureate - IB), το οποίο, όμως, υφίσταται στο Διεθνές Πρόγραμμα Σπουδών του Οργανισμού και ειδικότερα υπάγεται στο 3ο Θεματικό Πεδίο: «Άτομα και Κοινωνίες». Είναι ήδη γνωστό, πως το μάθημα «World Religions (Θρησκείες του Κόσμου)», προωθεί την ερευνητική και αναλυτική προσέγγιση του θρησκευτικού φαινομένου, ενημερώνει και καλλιεργεί την κατανόηση και ενισχύει τον διάλογο μεταξύ των παγκόσμιων, σήμερα, ζωντανών θρησκειών.

Ο Θεολογικός μας, λοιπόν, Σύνδεσμος στο πλαίσιο της υπεράσπισης ενός σύγχρονου μαθήματος Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στο Διεθνές Απολυτήριο, εκφράζοντας πολλούς συναδέλφους που επικοινώνησαν μαζί μας, θεωρεί ότι ο αποκλεισμός αυτός:

• είναι αντιπαιδαγωγικός, καθώς μαθητές και μαθήτριες, στις σημερινές σύγχρονες κοινωνίες, θα στερηθούν τη θρησκευτική γνώση.

• δημιουργεί άνιση μεταχείριση του μαθήματος World Religions σε σχέση με άλλα μαθήματα ανθρωπιστικών σπουδών.

• αποστερεί από τους μαθητές και μαθήτριές μας που φοιτούν στο IB και επιθυμούν να έχουν σφαιρική μόρφωση, σημαντικά μορφωτικά εφόδια.

• αποκόπτει τους Έλληνες σπουδαστές από την πνευματική παράδοση και τις αξίες του ευρωπαϊκού και ελληνικού πολιτισμού.

• δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς της ολόπλευρης εκπαίδευσης και δεν ανταποκρίνεται στην ανάγκη για παιδεία που προωθεί την κατανόηση των θρησκειών, την ανεκτικότητα και τον κοινωνικό διάλογο σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.

Γι’ αυτό και ένθερμα αιτείται να επανεξετάσετε το Πρόγραμμα Σπουδών του Διεθνούς Απολυτηρίου και άμεσα να εντάξετε σ’ αυτό το μάθημα «World Religions (Θρησκείες του Κόσμου)».

Για οποιαδήποτε διευκρίνηση είμαστε στην διάθεσή σας.

Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                      Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Πέτρος Παναγιωτόπουλος                                         Αθανάσιος Ι. Καλαμάτας

Καθηγητής ΑΠΘ                                                            Δρ Θεολογίας ΑΠΘ

                                          karta pasxa 2025 pages to jpg 0001

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
gjre

Το περιοδικό ΕλΘΕ (Ελληνική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση) / GjRE (Greek Journal of Religious Education) είναι μία διεθνής επιστημονική περιοδική έκδοση με αξιολόγηση (peer-review) που έχει έδρα στην Ελλάδα και ανήκει στον Πανελλήνιο Θεολογικό Σύνδεσμο «ΚΑΙΡΟΣ -για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης». Δημοσιεύει άρθρα στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα σχετικά με την Θρησκευτική Εκπαίδευση, την Παιδαγωγική και τη Θεολογία.

περισσότερα...


Ιστοσελίδα: http://www.kairosnet.gr

Ηλ. Δνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τηλέφωνο: 210 6520054

Χολαργός 11 Σεπτεμβρίου 2014

Αριθ. Πρωτ.26

ΠΡΟΣ

τον Υπουργό Παιδείας

κ. Α. Λοβέρδο

Kοιν.: Υφυπουργό Παιδείας

κ. Α. Δερμεντζόπουλο

Γ.Γραμματέα Θρησκευμάτων

κ. Γ. Καλαντζή

ΘΕΜΑ: ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ

Αξιότιμε κύριε υπουργέ,

Θεωρούμε υποχρέωσή μας να σας καταστήσουμε κοινωνό της έντονης ανησυχίας που διακατέχει τον κλάδο των θεολόγων εκπαιδευτικών όσον αφορά στις διαλυτικές επιπτώσεις που φοβόμαστε ότι θα έχει φέτος στο Λύκειο ο θεσμός της απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών? επιπτώσεις διαλυτικές τόσο για το ίδιο το μάθημα όσο και γενικότερα για το σχολικό πρόγραμμα. Θερμά σας παρακαλούμε να επιληφθείτε του θέματος το ταχύτερο δυνατόν, λαμβάνοντας υπ' όψη τα επιχειρήματα αλλά και τις προτάσεις που σας υποβάλλουμε μέσω του παρόντος υπομνήματος.

Ποιο είναι το πρόβλημα: Το πλαίσιο της απαλλαγής από τα θρησκευτικά, όπως ορίζεται από την υπ' αρ. 133099/Γ2/19.09.2013 εγκύκλιο του Υπ. Παιδείας είναι ασαφές και αντιφατικό. Το μάθημα αναγνωρίζεται τύποις ως υποχρεωτικό, αλλά κατ' ουσίαν είναι δυνατή η απαλλαγή οποιουδήποτε με την επίκληση λόγου που αφορά άλλη θρησκευτική δέσμευση ή ακόμη πιο απλά «λόγων θρησκευτικής συνείδησης», χωρίς σαφή διαδικασία και χωρίς κριτήρια επιβεβαίωσης αυτών των λόγων από το σχολείο. Κατά δεύτερον δεν προβλέπεται ισότιμη και παιδαγωγικά ουσιαστική εναλλακτική εκπαιδευτική απασχόληση του απαλλασσόμενου μαθητή ή της απαλλασσόμενης μαθήτριας.

Το ασαφές και αντιφατικό αυτό πλαίσιο έχει ως συνέπειες:

α) Αναίρεση της ισονομίας των μαθητών, επιτρέποντας την αβασάνιστη διάκριση στις εκπαιδευτικές τους υποχρεώσεις και την εκπαιδευτική ύλη που διδάσκονται. Ως προς αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπ' όψη και η υπ' αρ. 115/2012 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Χανίων.

β) Παιδαγωγικά προβλήματα. (α) Ενθαρρύνεται η φυγοπονία. (β) Καθίσταται δυνατή η ντε φάκτο περιθωριοποίηση του απαλλασσόμενου παιδιού έναντι της υπόλοιπης τάξης (άσχετα αν αυτό γίνεται χωρίς διοικητικές συνέπειες). (γ) Επίσης, προβληματική από παιδαγωγικής απόψεως είναι και η μετακίνηση σε άλλο τμήμα.

γ) Διοικητική αταξία, η οποία οφείλεται αφενός στις μετακινήσεις μαθητών από τμήμα σε τμήμα, με το πρόβλημα να γίνεται ακόμα πιο σοβαρό όταν δεν πρόκειται για ένα ή δύο παιδιά, αλλά για περισσότερα, αφετέρου στην ολοένα συχνότερα παρατηρούμενη διαφορετική ερμηνευτική προσέγγιση της εγκυκλίου εκ μέρους διευθυντών σχολικών μονάδων, οι οποίοι είτε «αρνούνται» την έγκριση μεγάλου αριθμού αιτήσεων για απαλλαγή είτε είναι ιδιαίτερα «ενδοτικοί» σε ανάλογες περιπτώσεις.

Αν έτσι έχουν τα πράγματα γενικώς, φέτος, ιδιαίτερα στο λύκειο όπου οι μαθητές προσέρχονται με έντονο το άγχος από τη λειτουργία του νέου θεσμού της ΤΘΔΔ, υπάρχει το ενδεχόμενο πολλοί μαθητές ? μαζί και οι γονείς τους ? να βρουν στο θεσμό της απαλλαγής μια κακώς νοούμενη ευκαιρία να εξεταστούν σε λιγότερα μαθήματα.

Ως εκ τούτου, θεωρούμε αναγκαία την έκδοση νέας εγκυκλίου, η οποία θα ορίσει με σαφήνεια τόσο τις προϋποθέσεις της απαλλαγής, όσο και την εναλλακτική απασχόληση του μαθητή, αποτρέποντας την προσχηματική χρήση του θεσμού.

Για τα δύο αυτά ζητήματα οι δικές μας προτάσεις είναι οι ακόλουθες:

α) ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΠΑΛΛΑΓΗΣ: Πρότασή μας είναι να παρέχεται η δυνατότητα απαλλαγής «για τους αλλόθρησκους ή ετερόδοξους μαθητές ή όταν συντρέχουν σοβαροί λόγοι θρησκευτικής συνείδησης, διαπιστωμένοι από τον σύλλογο καθηγητών μετά από σχετική εισήγηση του διευθυντή και του αρμόδιου θεολόγου καθηγητή». Προτείνουμε δηλαδή στους λόγους θρησκευτικής συνείδησης να προστεθεί ο όρος «σοβαροί» και να γίνεται σαφής υπόμνηση ότι ο σύλλογος καθηγητών οφείλει να εξετάσει και να διαπιστώσει την ακρίβεια των επικαλούμενων λόγων μετά από κοινή εισήγηση του διευθυντή του σχολείου και του αρμόδιου θεολόγου ή μετά από χωριστές εισηγήσεις σε περίπτωση μεταξύ τους διαφωνίας. Η διαδικασία αυτή δεν απαιτεί τον έγγραφο προσδιορισμό των λόγων? αλλά έστω και προφορικά, είναι μια κάποια εγγύηση ότι δεν θα επιτρέψει σε μαθητές και γονείς να μπορούν να επικαλεστούν αβασάνιστα και προσχηματικά τη θρησκευτική συνείδηση γενικώς και αορίστως. Πολύ δε περισσότερο δεν θα επιτρέψει ενδεχόμενα και σε μαθητές που ανήκουν στην ορθόδοξη χριστιανική παράδοση να χρησιμοποιήσουν νομοτύπως μεν, ως κάλυψη δε, το «λόγοι θρησκευτικής συνείδησης», ώστε να τύχουν της απαλλαγής και κατ' αυτόν τον τρόπο την παρακολούθηση ενός ελαφρύτερου προγράμματος σπουδών, μειωμένου κατά ένα εξεταζόμενο μάθημα.

β) ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ: Πρότασή μας είναι στο μεν Λύκειο, αντί του μαθήματος των θρησκευτικών ο απαλλασσόμενος μαθητής να παρακολουθεί κανονικά και με πλήρεις υποχρεώσεις ένα επιπλέον από τα επιλεγόμενα-εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ στο μεν Δημοτικό οι απαλλασσόμενοι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε επιπλέον δραστηριότητα από την ευέλικτη ζώνη, στο δε Γυμνάσιο κάποια από τις βιωματικές δράσεις. Δεδομένου ότι το ζήτημα αυτό δεν έχει τύχει της δέουσας προσοχής ούτε στην ισχύουσα ούτε και στις προηγούμενες σχετικές εγκυκλίους, θα πρέπει ίσως να υπογραμμίσουμε ότι η σωστή αντιμετώπισή του μπορεί να συμβάλει στην αποφυγή των προσχηματικών αιτήσεων απαλλαγής περισσότερο κι από το ζήτημα των προϋποθέσεων.

Κύριε υπουργέ,

Κατανοούμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει ριζική λύση αυτού του προβλήματος παρά μόνον όταν καθιερωθεί ένα μη-ομολογιακό και μη-κατηχητικό μάθημα θρησκευτικών που θα απευθύνεται σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές και τις μαθήτριες του ελληνικού σχολείου, ανεξαρτήτως θρησκεύματος και εθνικής καταγωγής? οπότε δεν θα τίθεται πλέον ζήτημα απαλλαγής.

Παρά ταύτα, και μέχρι αυτό να καταστεί δυνατόν, θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια και να εξαντληθούν όλα τα όρια ώστε και στην παρούσα κατάσταση να μην επιτραπεί η ντε φάκτο αναίρεση του υποχρεωτικού χαρακτήρα του μαθήματος. Κι ας ληφθεί υπ' όψη ότι τις τελευταίες δεκαετίες το μάθημα των θρησκευτικών δεν έχει πλέον κατηχητικό χαρακτήρα? ότι αποτελεί μια ευκαιρία διαλόγου για ουσιώδη πνευματικά και προσωπικά ζητήματα, την οποία πιθανόν οι μαθητές να μη τη βρουν σε άλλο μάθημα? και ότι η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων εκπαιδευτικών θεολόγων καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε το μάθημα να διεξάγεται χωρίς να θίγεται η ελευθερία και η προσωπικότητα κανενός μαθητή.

Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνηση.

Εκ μέρους του Δ.Σ

Ο Πρόεδρος

ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

Σχ. Σύμβουλος Θεολόγων Δυτ. Μακεδονίας

Ο. Γ. Γραμμστέας

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Θεολόγος-Φιλόλογος

Καθηγητής Δ.Ε