Ποιος είναι ο άνθρωπος; (2ο 2ωρο - Β΄ Γυμνασίου)

ΤΙΤΛΟΣ: ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ; (2Ο  ΔΙΩΡΟ) – Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 

1) ΔσρΑ: Ο κάθε άνθρωπος έχει μεγαλώσει και έχει ενστερνιστεί τις δικές του αξίες, οι οποίες μπορεί να διαφέρουν από αυτές ενός άλλου ανθρώπου. Ακριβώς για τον λόγο αυτόν θα μπορούσαμε να απαριθμήσουμε εκατοντάδες «αξίες ζωής» που για τον κάθε έναν παίζουν μεγαλύτερο ή μικρότερο ρόλο στη ζωή.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ – ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Γράψτε στον κύκλο τις πιο βασικές ανθρωπιστικές – κοινωνικές αξίες της ζωής.

«Να μην προσπαθείς να γίνεις άνθρωπος επιτυχίας, αλλά άνθρωπος αξίας»

Αλβέρτος Αϊνστάιν

Π.χ  αλληλεγγύη…

 

2) ΔσρΑ: Από τα πανάρχαια χρόνια οι άνθρωποι, όσο απλοϊκά κι αν ζούσαν, γνώριζαν όπως κι εμείς τη δυστυχία και την ευτυχία, τον πόλεμο και την ειρήνη, την ασχήμια και την ομορφιά.Έβλεπαν, όπως κι εμείς, τα δέντρα να βλασταίνουν, τον ήλιο να ανατέλλει, τα παιδιά να γεννιούνται, δικούς τους να πεθαίνουν.Και είχαν, όπως κι εμείς, μεγάλα ερωτήματα:Γιατί ζει ο άνθρωπος;Γιατί πεθαίνει;Γιατί δυστυχεί;Πώς μπορεί να γίνει ευτυχισμένος;Γιατί κάνει λάθη;Ποια είναι η θέση του μέσα στον κόσμο;Ποιος και για ποιο σκοπό δημιούργησε τον κόσμο;Απαντήσεις σ' αυτά τα ερωτήματα οι άνθρωπoι πάντα έβρισκαν στη θρησκεία τους.

 

ΠΡΟΒΙΒΛΙΚΕΣ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Οι θεοί όμως είχαν παράπονα. «Τώρα» έλεγαν στον θεό Μαρδούκ «είμαστε τσακισμένοι από τη δουλειά, μα από κύριοι γίναμε δούλοι και κανείς δε μας υπηρετεί». Ο Μαρδούκ συμφώνησε πως τα παράπονα τους ήταν δίκαια και είπε: «Θα πλάσω ένα πλάσμα μικρό που δε θα είναι επικίνδυνο, γιατί θα είναι υπερβολικά αδύναμο. Θα το βαφτίσω άνθρωπο και θα του αναθέσω να σας δουλεύει. Θα το εγκαταστήσω στη γη και θα είναι ανίκανο να ανεβεί στον ουρανό, ανίκανο να βυθιστεί στα νερά. Για μεγαλύτερη ασφάλεια θα του δώσω τον θάνατο. Για λίγο καιρό θα μπορεί να δουλεύει για σας και ύστερα, όταν με την ηλικία θα αποκτήσει ίσως αρκετή σοφία, θα χάνεται... Ο Μαρδούκ έκοψε το κεφάλι του Έα και από το πτώμα του σκάρωσε ένα πλάσμα μικρό, που όλοι οι θεοί το βρήκαν γελοίο μα πολύ κατάλληλο για τη δουλειά που επρόκειτο να του αναθέσουν. Έτσι γεννήθηκε η ράτσα των Ανθρώπων.

Ενούμα Ελίς (Βαβυλωνιακό έπος της δημιουργίας).

«Ας δημιουργήσουμε τον άνθρωπο σύμφωνα με την εικόνα τη δική μας κι έτσι που να μπορεί να μας μοιάσει·κι ας εξουσιάζει τα ψάρια της θάλασσας, τα πτηνά του ουρανού, τα ζώα και γενικά όλη τη γη και τα ερπετά που σέρνονται πάνω σ' αυτήν»...Τότε ο Κύριος ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο από το χώμα της γης και φύσηξε στο πρόσωπό του πνοή ζωής.Έτσι έγινε ο άνθρωπος ζωντανό πλάσμα.Ύστερα ο Κύριος ο Θεός φύτεψε έναν κήπο στην Εδέμ προς την ανατολή...Πήρε, λοιπόν, ο Κύριος ο Θεός τον άνθρωπο και τον έβαλε μέσα στον κήπο της Εδέμ για να τον καλλιεργεί και να τον προσέχει».

Συγκρίνετε τη μεσοποταμιακή διήγηση της δημιουργίας του ανθρώπου με την αντίστοιχη βιβλική. Τι συμπεράσματα μπορείτε να βγάλετε για τη θέση και το ρόλο του ανθρώπου στη διήγηση της Γενέσεως; (ομοιότητες – διαφορές).

Τι είναι οι ανθρωπομορφικές εκφράσεις; Εντοπίστε τις ανθρωπομορφικές εκφράσεις στο βιβλικό κείμενο.

«Αν δεχτούμε ότι ο Θεός έχει στόμα, επειδή η Γραφή λέει ότι «φύσηξε» στο πρόσωπο του ανθρώπου, είμαστε υποχρεωμένοι να πούμε ότι έχει και χέρια, επειδή λέει ότι «έπλασε τον άνθρωπο»... Αλλά θα συλλάβουμε το νόημα της θείας Γραφής, μόνο αν πάψουμε να προσέχουμε τις ανθρωπομορφικές εκφράσεις και καταλάβουμε ότι αιτία των εκφράσεων αυτών είναι η δική μας αδυναμία. Γιατί αλλιώς δεν είναι δυνατό να καταλάβει ο άνθρωπος όσα λέγονται...» - Ιω. Χρυσοστόμου, PG 53, 107.

 

3) ΔσρΑ: Η ισοτιμία των φύλων (αντρικού και γυναικείου) είναι βασική αξία για κάθε κοινωνία και εποχή.

 

Π. ΔΙΑΘΗΚΗ & ΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ

«Ο Κύριος ο Θεός είπε:«Δεν είναι καλό να είναι ο άνθρωπος μόνος.Θα του φτιάξω έναν σύντροφο όμοιον μ' αυτόν»...Τότε ο Κύριος ο Θεός τον έριξε σε βαθύ ύπνο κι αποκοιμήθηκε.Μετά πήρε μια πλευρά του και στη θέση της έβαλε σάρκα. Με την πλευρά που πήρε από τον Αδάμ ο Κύριος ο Θεός έκανε τη γυναίκα και την έφερε στον Αδάμ.Τότε ο Αδάμ είπε:«Αυτό είναι οστό από τα οστά μου και σάρκα από τη σάρκα μου»...Γι' αυτόν το λόγο θα εγκαταλείπει ο άνθρωπος τον πατέρα του και τη μητέρα του και θα ενώνεται με τη γυναίκα του.Και θα γίνονται οι δυο τους ένα σώμα.

Ο Θεός τους ευλόγησε και τους είπε:«Να κάνετε πολλά παιδιά ...να γεμίσετε τη γη και να κυριαρχήσετε σ' αυτήν.Να εξουσιάσετε τα ψάρια της θάλασσας, τα πτηνά του ουρανού και κάθε ζώο που κινείται πάνω στη γη...Να!...σας δίνω όλα τα φυτά, καθώς και όλα τα δέντρα».

 Έκφραση  και αποτύπωση περιπτώσεων υποτίμησης της γυναίκας σε παγωμένες εικόνες.

Για τι είδους σχέση προορίζει ο Θεός τον άντρα και τη γυναίκα;Την αναγνωρίζουμε στις σύγχρονες σχέσεις αντρών - γυναικών;

Λεκτικές ή σωματικές αποτυπώσεις της αντιπαράθεσης ή υποτίμησης των δυο φύλων.

 

4) ΔσρΑ: Η διάσπαση του ανθρωπίνου γένους ως αποτέλεσμα της ρήξης των σχέσεων Θεού – ανθρώπων είναι μια οδυνηρή πραγματικότητα με τεράστιες επιπτώσεις. Η λέξη αμαρτία χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να δηλώσει αστοχία στον φυσικό χώρο π.χ. την αστοχία του τοξότη, όταν πετούσε το βέλος. Αργότερα, έφτασε να σημαίνει ηθική αστοχία, αποτυχία. 

 

 

ΚΕΙΜΕΝΟ:  Αρχ.Βασίλειος, ηγούμενος της Ι. Μονής Ιβήρων ΤΕΧΝΙΚΕΣ
«…Να αγαπάτε τους αγνώστους και τους αδιάφορους ως αδελφούς.Και να αφήνετε το τρεμάμενο είναι σας να αγαπά την κτίση και τα ζώα, τα χώματα, τα δέντρα, τα ποτάμια, τα βουνά ...και όλη τη δημιουργία, που περιμένει την ευλογία της αγάπης σας…». Εντοπίστε άτομα ή ομάδες  όπου αποφεύγουμε  ή διστάζουμε να εκφράσουμε βασικές ανθρωπιστικές αξίες Δραματοποίηση σκηνών.

 

5) Τεχνική Artful Thinking: Ποια σχέση έχει η εικόνα με τη διδακτική ενότητα;

 

gyrwgyrw

ΤΙ ΒΛΕΠΩ; ΤΙ ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ; ΤΙ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ;

Ποιο είναι το βαθύτερο μήνυμά της; Σύνδεση με Εκπαιδευτικό Δράμα και Οπτική γωνία.

 

6) ΑΣΚΗΣΗ: Η θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα και στην ιουδαϊκή κοινωνία στα χρόνια του Χριστού.

 

7) Εκφράζοντας το σήμερα: Τι σημαίνει ότι όλοι οι άνθρωποι είναι «εικόνα του Θεού»;

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΘΕΟΛΟΓΟΣ 2ΟΥ  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ