Επιμορφωτικές Ημερίδες Θεολόγων και Δασκάλων για τα Θρησκευτικά

 

Δεκέμβριος 2017

Διοργάνωση

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ «ΚΑΙΡΟΣ»

 

                           Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2017

Ημερίδα-Σεμινάριο

                   

                          Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

Ημερίδα-Εργαστήρια                

Θέμα: «Φάκελοι Μαθήματος των Θρησκευτικών:  βοήθημα ή πρόβλημα του εκπαιδευτικού;» Θέμα: «Τι και πώς διδάσκουμε στα Θρησκευτικά σήμερα»

Ημέρα:  9 Δεκεμβρίου 2017

Ώρα: 11:00-14:30,

Χώρος: Σήμαντρο, [ Ελ. Βενιζέλου 59, Χολαργός- στάση ΜΕΤΡΟ «Χολαργός»

Ημέρα:  16 Δεκεμβρίου 2017

Ώρα: 09:00-15:00,

Χώρος: Ελληνογαλλική Σχολή Ουρσουλινών, Ψυχάρη 10, Ν.Ψυχικό

Πρόγραμμα:

  • 11:00-11:15 Προσέλευση-Εγγραφές
  • 11:15-11:30 Χαιρετισμός
  • 11:30-12:30 Στρογγυλό τραπέζι

Δημήτρης Μόσχος, Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ- Συντονιστής

Εύη Βουλγαράκη, Δρ. Θεολογίας, ΕΔΙΠ Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ

Ένα μάθημα για έναν σύνθετο κόσμο: Θρησκείες και φάκελοι

Κυριακή Τριανταφυλλίδου, ΜΑ Διδακτική

 Θρησκευτικών, Εκπαιδευτικός

Φάκελοι Λυκείου για αρχάριους...

Γιώργος Παπαδόπουλος, Θεολόγος-Φιλόλογος-Εκπαιδευτικός Δ.Ε

Φάκελος Γ΄ Γυμνασίου: Το «τέλος» μιας πορείας…

Παρασκευή Μυλωνά, Δρ. Παιδαγωγικής, Δασκάλα

Φάκελοι Δημοτικού: θέτοντας το βίωμα στη βάση της εκπαίδευσης

Γιώργος Τζίνος, Μth (ΕΑΠ)Δάσκαλος

Γιατί οφείλουμε να διδάσκουμε στοιχεία από άλλες θρησκείες στο δημοτικό σχολείο

  • 12:30-13:10 Συζήτηση
  • 13:10-13:30 Διάλειμμα
  • 13:30-14:30 Σεμινάριο 

Άγγελος Βαλλιανάτος, Δρ.Θεολογίας, Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων

Φάκελοι Μαθήματος: Και τώρα τι κάνουμε;

Πρόγραμμα:

  • 09:00-09:30 Προσέλευση-Εγγραφές
  • 09:30-12:00 Εργαστήριο Ολομέλειας

Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης, Επικ. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ

Άγγελος Βαλλιανάτος, Δρ.Θεολογίας, Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων

«Παλιά μαθαίναμε στα σχολεία»: μύθος ή πραγματικότητα;

  • 13:00-12:30 Διάλειμμα-Καφές
  • 12:30-14:30 Εργαστήρια σε ομάδες και κατ’επιλογή

Χρυσάνθη Βαβέτση, ΜΑ Θεολογίας, Εκπαιδευτικός

Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Σχεδιάζω δραστηριότητες για την τάξη μου, χρησιμοποιώντας τον Οδηγό Εκπαιδευτικού και τον Φάκελο Μαθήματος

Γιώργος Δινούσης , ΜΑ Θεολογίας, Εκπαιδευτικός

Είναι εφαρμόσιμες οι ενδεικτικές δραστηριότητες που προτείνει ο Αναθεωρημένος Οδηγός Εκπαιδευτικού Λυκείου;

Παρασκευή Λεοντοπούλου, Δρ. Θεολογίας, Εκπαιδευτικός, Διευθύντρια

Σχεδιάζοντας ένα μάθημα θρησκευτικών για την Γ Λυκείου

Μανώλης Παπαϊωάννου, Θεολόγος,

Εκπαιδευτικός

Φάκελος μαθήματος στο Γυμνάσιο;

Εναλλακτικές προσεγγίσεις διδακτικού σχεδιασμού

Η συμμετοχή είναι δωρεάν- Θα χορηγηθεί βεβαίωση.-

Δεν απαιτείται προεγγραφή

Η συμμετοχή είναι δωρεάν- Θα χορηγηθεί βεβαίωση.-

Περιγραφές Εργαστηρίων

Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

Η επιλογή του εργαστηρίου θα γίνει κατά την εγγραφή-προσέλευση το πρωί της ίδιας ημέρας, 16 Δεκεμβρίου, 9:00-9:30.

Η συμμετοχή είναι δωρεάν- Απαιτείται δήλωση συμμετοχής/προεγγραφή στην Ημερίδα , για να οργανωθούν τα εργαστήρια. Στείλτε το ονοματεπώνυμο και την ιδιότητά σας  kairos.theologoi@gmail.com  μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου 2017

Α) Τίτλος Εργαστηρίου:  Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Σχεδιάζω δραστηριότητες για την τάξη μου, χρησιμοποιώντας τον Οδηγό Εκπαιδευτικού και τον Φάκελο Μαθήματος

Επιμορφώτρια: Χρυσάνθη Βαβέτση, ΜΑ Θεολογίας, Εκπαιδευτικός

Το εργαστήριο απευθύνεται σε καθηγητές θεολόγους της τάξης. Στόχοι του είναι οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετάσχουν  να συσχετίζουν την τεχνική διδασκαλίας με την κατάλληλη Δ.Ε., να εξοικειωθούν με διαφορετικές  εκπαιδευτικές τεχνικές, να παροτρυνθούν στη χρήση των τεχνικών αυτών στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη. Στη διάρκεια του εργαστηρίου, μετά από σύντομη γνωριμία της ομάδας θα χωριστούμε σε ομάδες και θα πειραματιστούμε με τις τεχνικές διδασκαλίες και πώς αυτές προκύπτουν από - και συνδυάζονται  με τα ΠΣ/Οδηγό Εκπαιδευτικού και τον Φάκελο Μαθήματος (Γυμνάσιο και Λύκειο), αλλά και πώς αξιολογούνται τα μαθησιακά τους αποτελέσματα. Στο τέλος θα αναστοχαστούμε πάνω στις επιλογές μας, στη χρήση του Φακέλου Μαθήματος, αλλά και στις δυνατότητες εφαρμογής  των νέων τεχνικών και τρόπων διδασκαλίας.

Β) Τίτλος Εργαστηρίου:  Είναι εφαρμόσιμες οι ενδεικτικές δραστηριότητες που προτείνει ο Αναθεωρημένος Οδηγός Εκπαιδευτικού Λυκείου ;

Επιμορφωτής: Γιώργος Δινούσης , ΜΑ Θεολογίας, Εκπαιδευτικός

Οι συμμετέχοντες θα προσεγγίσουν με βιωματικό τρόπο τις ενδεικτικές δραστηριότητες που προτείνει ο Αναθεωρημένος Οδηγός Εκπαιδευτικού Λυκείου (7.9.2017), θα συζητηθούν τα προβλήματα που συνήθως προκύπτουν στην τάξη κατά την εφαρμογή τους και θα αναζητηθούν προτάσεις-λύσεις για την επίλυση αυτών των προβλημάτων. Θα προηγηθεί γνωριμία των συμμετεχόντων, χωρισμός σε ομάδες και ανάθεση ρόλων μέσα στις ομάδες. Έπειτα αξιοποιώντας τις ενδεικτικές δραστηριότητες που προτείνει ο Οδηγός Εκπαιδευτικού για τη βασική έννοια ΘΡΗΣΚΕΙΑ και την επιμέρους έννοια 2.4.ΜΥΗΣΗ στη Β’ Λυκείου, οι συμμετέχοντες θα προσπαθήσουν να προσεγγίσουν την επιμέρους έννοια της Μύησης και κυρίως τις προϋποθέσεις και τις συνέπειες εισόδου-ένταξης στην Εκκλησία. Μέσα από τις τεχνικές μάθησης και στη συζήτηση που θα ακολουθήσει με τους συμμετέχοντες θα επιχειρηθεί να απαντηθούν κάποια ερωτήματα που συνήθως προκύπτουν κατά την εφαρμογή του ΠΣ, όπως π.χ.

-Ποια από τις ενδεικτικές δραστηριότητες να επιλέξω;

-Πόσο χρόνο θα μου πάρει αυτή η δραστηριότητα;

-Τι θα κάνω, εφόσον το σχολείο μου δεν διαθέτει αίθουσα με Οπτικοακουστικά Μέσα;

-Μπορώ να εφαρμόσω μια δική μου τεχνική διδασκαλίας;

-Ποια υλικά χρειάζονται για την εφαρμογή αυτών των τεχνικών;

Προσβλέπουμε το εργαστήριο να βοηθήσει τους συμμετέχοντες στην επίλυση των διαφόρων δυσκολιών και προβλημάτων που αναδύονται μέσα στην τάξη κατά την εφαρμογή των τεχνικών διδασκαλίας.

 

 

Γ) Τίτλος Εργαστηρίου:  Σχεδιάζοντας ένα μάθημα θρησκευτικών για την Γ Λυκείου

Επιμορφώτρια: Παρασκευή Λεοντοπούλου, Δρ. Θεολογίας, Εκπαιδευτικός, Διευθύντρια

Πώς σχεδιάζουμε ένα μάθημα με σκοπό να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες συνθήκες των μαθητών και του μονόωρου μαθήματος της Γ τάξης του Λυκείου; 

Αξιοποίηση τεχνικών, όπως οι εργασίες σε ομάδες και η επιλογή, ανάλυση και χρήση κειμένων, προς χάρη του μαθήματός μας για τους μαθητές της Γ Λυκείου. Εφαρμόζουμε τις τεχνικές αυτές αξιοποιώντας και τον Φάκελο του Μαθήματος για τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα που επιδιώκουμε (σε συγκεκριμένη ενότητα/μάθημα). Στο τέλος, θα χρειαστεί να αποφασίσουμε, πόσο σημαντική μπορεί να είναι η καλή προετοιμασία για ένα «καλό» κατά την κρίση μας μάθημα.

Δ) Τίτλος Εργαστηρίου:  Φάκελος μαθήματος; Εναλλακτικές προσεγγίσεις διδακτικού σχεδιασμού

Επιμορφωτής: Μανώλης Παπαϊωάννου, Θεολόγος, Εκπαιδευτικός

Μέσα από την εφαρμογή μιας διδακτικής ενότητας, από το ΠΣ για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Γυμνάσιο, θα επιχειρήσουμε να δούμε στην πράξη πώς μπορεί να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ένα διδακτικό δίωρο, χωρίς υποχρεωτική χρήση υλικού από τον φάκελο του μαθήματος. Παρουσιάζονται εναλλακτικές δραστηριότητες πέρα από τις αναφερόμενες στο ΠΣ και εξετάζεται αν αυτές μπορεί να υπηρετούν εξίσου αποτελεσματικά τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της διδακτικής ενότητας, υποστηρίζοντας τηn καινούργια θρησκευτική γνώση, που προσφέρεται στους μαθητές.

Στο τέλος αναστοχαστικά θα αναρωτηθούμε αν μια αντίστοιχη διδακτική πράξη μπορεί να κινηθεί παράλληλα ή ανεξάρτητα από τη χρήση του περιεχομένου των Φακέλων Υλικού, δίνοντας νέες παιδαγωγικές δυνατότητες αξιοποίησης του θρησκευτικού μαθήματος.

Εργαστήριο Ολομέλειας

Ε) Τίτλος Εργαστηρίου:  «Παλιά μαθαίναμε στα σχολεία»: μύθος ή πραγματικότητα;

Επιμορφωτές: Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης, Επικ. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, Άγγελος Βαλλιανάτος, Δρ.Θεολογίας, Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων

Όλοι και όλες μαζί θα πειραματισθούμε με τις διαδικασίες μάθησης και τα αποτελέσματά τους συγκρίνοντας στην πράξη διαφορετικές μεθόδους και διαφορετικές θεωρίες, Φυσικά σε αυτές θα επιχειρήσουμε να βρούμε τη δική μας διδακτική πρακτική και την ταυτότητά της επιχειρώντας να απαντήσουμε σε δύο βασικά και πρωταρχικά ερωτήματα κάθε σχεδιασμού και εφαρμογής διδασκαλίας:

Πώς μαθαίνουν και τι μαθαίνουν τα παιδιά;