Με αφορμή την εορτή των Τριών Ιεραρχών, ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ» προγραμματίζει εκδήλωση διαλόγου, η οποία θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, μέσω εφαρμογής τηλεδιάσκεψης, την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024, ώρα 19:00-20:30.

Κεντρικός ομιλητής θα είναι ο Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεος, με θέμα «Τρεις Ιεράρχες: πνοή αύρας λεπτής».

Την εκδήλωση προλογίζει ο Χρυσόστομος Σταμούλης, Κοσμήτορας Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.

Την ομιλία σχολιάζει ο Σταύρος Γιαγκάζογλου, Αν. Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.

Τη συζήτηση συντονίζει ο Χρήστος Καρακόλης, Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α., Πρόεδρος του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ».

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στη διαδικτυακή διεύθυνση: https://bit.ly/48B248q

Η εκδήλωση είναι ανοικτή στα Mέλη του Συνδέσμου και κάθε ενδιαφερόμενο/η εκπαιδευτικό και προσκαλούμε όλες και όλους να συμμετέχουν.

                                                                  Afisa

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
gjre

Το περιοδικό ΕλΘΕ (Ελληνική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση) / GjRE (Greek Journal of Religious Education) είναι μία διεθνής επιστημονική περιοδική έκδοση με αξιολόγηση (peer-review) που έχει έδρα στην Ελλάδα και ανήκει στον Πανελλήνιο Θεολογικό Σύνδεσμο «ΚΑΙΡΟΣ -για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης». Δημοσιεύει άρθρα στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα σχετικά με την Θρησκευτική Εκπαίδευση, την Παιδαγωγική και τη Θεολογία.

περισσότερα...


Θ ε ο λ ο γ ι α
ΚΛΑΔΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
?ωάννου Γενναδίου 14, 115 21, ?θήνα - Τηλ.: 210.7272.288
Fax: 210.7272.251, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Δ ε λ τ ί ο Τ ύ π ο υ

Κυκλοφόρησε τ? νέο τε?χος το? περιοδικο? Θεολογία (τόμος 85, τε?χος 4, ?κτώβριος-Δεκέμβριος 2014), τ? ?πο?ο περιλαμβάνει τ? ?ρθρα το? B? μέρους το? ?φιερώματος μ? θέμα «? ?γία Γραφ? στ?ν ?ρθόδοξη Παράδοση».
Στ? Προλογικ? σημείωμα, μ? τίτλο «Αγία Γραφ? κα? λειτουργικ? παράδοση», ? Στα?ρος Γιαγκάζογλου προχωρε? σ? μι? σύντομη σκιαγράφηση το? χαρακτ?ρα τ?ς?γίας Γραφ?ς, ?πισημαίνοντας τ?ν ?ργανικ? σύνθεση ?γίας Γραφ?ς κα? δόγματος στ? μυστηριακ? κα? λειτουργικ? ζω? τ?ς ?κκλησίας. Στ? πρ?το κείμενο το? ?φιερώματος, μ? τίτλο «? χειρόγραφη παράδοση το? κειμένου τ?ς Καιν?ς Διαθήκης», ? Γεώργιος Γαλίτης ?ξετάζει ?πιμέρους παραμέτρους τ?ς χειρόγραφης παράδοσης τ?ς Κ.Δ., ?πως τ? ?λικ? κα? τ? ?ργανα γραφ?ς, τ? ε?δη γραφ?ς, προχωρώντας σ? μι? ?πισκόπηση ?ψεων τ?ς ?στορίας της κα? τ?ς κριτικ?ς το? κειμένου. ? Βασίλειος Τζέρπος στ? ?ρθρο του, μ? τίτλο «? Πάπυρος τ?ς ?ξυρύγχου 210 (P. Oxy 210) κα? ? σχέση του μ? τ? βιβλία το? Κανόνος τ?ς Κ.Δ.», ?φο? παρουσιάσει τ? σχετικ? κείμενο, ?πιχειρε? ν? περιγράψει τ? σχέση του μ? τ? κανονικ? βιβλία τ?ς Κ.Δ. μέσα ?π? μι? στίχο πρ?ς στίχο προσεκτικ? ?ντιπαραβολ? τ?ν κειμένων. ? Μιλτιάδης Κωνσταντίνου στ? μελέτημά του, μ? τίτλο «?γιος, ?γιος, ?γιος Κύριος Σαβαώθ (?σ. ς΄, 3): Μι? ?πόπειρα σύνοψης τ?ς Θεολογίας τ?ς Παλαι?ς Διαθήκης», ?ποπειρ?ται μι? σύντομη μ? βάση τ?ς παλαιοδιαθηκικ?ς ?φηγήσεις περιγραφ? τ?ν βασικ?ν ?ψεων τ?ς περ? Θεο? σχετικ?ς ?ντίληψης. ? Srboljub Ubiparipovic στ? ?ρθρο του, «? πρ?ς ?βραίους ?πιστολ? στ? λατρεία τ?ς ?ρθοδόξου ?κκλησίας», ?ξετάζει τ? σημασία τ?ς πρ?ς ?βραίους ?ς πηγ?ς τ?ς πρωτοχριστιανικ?ς λατρείας, καθ?ς ?πίσης κα? ?πιμέρους στοιχε?α της (? χριστιανικ? μύηση, ? ?ησο?ς Χριστ?ς ?ς Μέγας ?ρχιερεύς, κ.λπ.), τ? ?πο?α ?ναδεικνύουν τ?ν λειτουργικ? χαρακτ?ρα τ?ς ?πιστολ?ς, ?πως ?πίσης κα? τ? θέση της στ?ν λειτουργικ? κύκλο τ?ν βιβλικ?ν ?ναγνωσμάτων. Στ? μελέτη πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «?γία Γραφ? κα? θεία Λειτουργία» ? Δημήτρης Μαυρόπουλος ?ξετάζει τ?ν ?σωτερικ? κα? στεν? διασύνδεση μεταξ? ?γίας Γραφ?ς κα? θείας Λειτουργίας, καθ?ς ?πίσης κα? τ?ν ?μφαν? ? λανθάνουσα παρουσία της στ? ?πιμέρους τμήματα τ?ς Λειτουργίας. ? π. Αντώνιος Πινακούλας στο ?ρθρο του, μ? τίτλο «? συνέχεια τ?ς ?γίας Γραφ?ς στ? κήρυγμα τ?ς ?κκλησίας», ?πιχειρε? ν? δείξει το?ς τρόπους πραγμάτωσης τ?ς συνέχειας τ?ς Γραφ?ς στ? πλαίσιο τόσο τ?ν κηρυγμάτων τ?ς ?διας τ?ς Κ.Δ. ?σο κα? στ?ν ?στορία τ?ς ?λληνόφωνης ?κκλησίας, μ? βάση μι? ?πιλογ? συγκεκριμένων κηρυγμάτων (Μελίτων Σάρδεων, ?ωάννης Χρυσόστομος κ.?.). ? π. Κωνσταντ?νος Παπαθανασίου στ? ?ρθρο του «Βιβλικ? ?θεολογία στ? σύγχρονο κήρυγμα. Ε?σαγωγικ?ς ?ψεις το? ζητήματος», μετ? ?π? μι? σύντομη ?ποτύπωση το? βιβλικο? χαρακτ?ρα το? κηρύγματος στ?ν ?στορία τ?ς ?κκλησίας, ?πιχειρε? ν? συζητήσει ?πιμέρους διαπιστώσεις, προβληματισμο?ς κα? προβλήματα πο? ?φορο?ν στ? κήρυγμα στ? σημεριν? συνάφεια, προσφέροντας κάποιες προτάσεις γι? τ? π?ς τ? σύγχρονο κήρυγμα θ? ?νακτήσει ?κ νέου τ?ν βιβλικό του χαρακτ?ρα.
Στ? συνέχεια ? Ratko Jovits στ? ?ρθρο του, μ? τίτλο «? ?περιορισμένη ?πανάσταση? το? Παύλου (Α΄ Κορ. 11, 18-34)», ?πιχειρε? μι? νέα ?νάγνωση το? σχετικο? παύλειου κειμένου πέραν τ?ς κλασικ?ς ?π? τ? πρίσμα τ?ς ?θικ?ς κα? τ?ς λατρείας, στ?ν προοπτικ? τ?ς κοινωνικ?ς κα? ?στορικ?ς συνάφειας, ?πιδιώκοντας ν? ?ναδείξει τ? δυναμικ? χαρακτ?ρα τ?ς Ε?χαριστίας, πο? διαθέτει ε?ρύτερες ?πιπτώσεις. Στ? κείμενο πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «Τ? Γαλ. 2: 11-14 στ? ?ργο το? Μ. Victorinus κα? ? ?ντιπαράθεση τ?ν ?γίων Α?γουστίνου κα? ?ερωνύμου», ? ?θανάσιος Μουστάκης ?ξετάζει τ?ς ?πιπτώσεις τ?ς διαφωνίας τ?ν πρωτοκορυφαίων ?ποστόλων γύρω ?π? τ? σχέση τ?ν ?ξ ?ουδαίων κα? τ?ν ?ξ ?θν?ν χριστιαν?ν στ?ν ?στορία τ?ς δυτικ?ς πατερικ?ς ?ρμηνευτικ?ς. ? Rodoljub Kubat στ? μελέτη του, μ? τίτλο «Memra of Ephrem the Syrian of Jonah and the Repetance of the Ninevites» περιγράφει τ?ν ?διαίτερη ?ρμηνευτικ? προσέγγιση το? γνωστο? ?κκλησιαστικο? συγγραφέα τ?ν πρώτων α?ώνων στ? γνωστ? βιβλικ? ?στορία το? προφήτη ?ων? στ?ν πόλη τ?ς Νινευ? μ? βάση τ? σχετικ? ?μιλία του γι? τ? βιβλικ? α?τ? ?φήγηση, ?που κα? ?ναπλάθει σ? ?ρισμένο βαθμ? μ? δικά του στοιχε?α τ?ν ?λη περιγραφή. Στ? κείμενο πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «? ?γία Γραφ? στ?ν ?κπαίδευση», ? Στα?ρος Γιαγκάζογλου συζητ?, μεταξ? ?λλων, καταρχ?ς τ?ς ?κκλησιολογικ?ς προϋποθέσεις τ?ς μετάφρασης τ?ς ?γίας Γραφ?ς, στ? συνέχεια τ? σχέση το? γλωσσικο? ζητήματος μ? τ?ν ?νθρωπιστικ? παιδεία στ?ν εκπαίδευση, ακολούθως τη θέση της Αγίας Γραφής στ?ν εκπαίδευση κα? ε?δικότερα στ? μάθημα τ?ν Θρησκευτικ?ν ?π? τ?ν ?δρυση το? νέου ?λληνικο? Κράτους μέχρι σήμερα, γι? ν? ?ναδείξει τ?ν τρόπο προσέγγισης τ?ν βιβλικ?ν κειμένων στ? πλαίσιο τ?ς σχολικ?ς ?κπαίδευσης. ? Νίκη Παπαγεωργίου στ? ?ρθρο της, μ? τίτλο «Ε?αγγέλιο κα? παραδοσιακο? τοπικο? πολιτισμοί: ? ?μπειρία τ?ς ?ρθόδοξης ?εραποστολ?ς» ?πιχειρε? ν? προκαλέσει ?να γόνιμο προβληματισμ? σ? σχέση μ? τ?ν ?εραποστολικ? πρακτικ? τ?ς ?λληνόφωνης ?ρθόδοξης ?κκλησίας. ? ?στέριος ?ργυρίου στ? μελέτη πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «?σχατολογικο? προσανατολισμο? κα? ?ρμηνε?ες στ?ν ?ποκάλυψη στ?ς παραμον?ς το? Κριμαϊκο? πολέμου (? Κώδ. ?ριθμ. 639 τ?ς ?.Μ. Παντελεήμονος)» ?ξετάζει ?ποσπάσματα ?σχατολογικ?ν ?ρμηνει?ν το? βιβλίου τ?ς ?ποκαλύψεως (π.χ. ?π? τ?ν Ταράσιο) πο? περιλαμβάνονται στ? σημαντικ? α?τ? χειρόγραφο. Στ? μελέτημα πο? ?κολουθε?, μ? τίτλο «? ο?κολογικ? ?ρμηνεία τ?ν βιβλικ?ν κειμένων: τ? παράδειγμα τ?ν ?ποκαλυπτικ?ν κειμένων», ? Α?κατερίνη Τσαλαμπούνη, ?φο? διερευνήσει τ?ς ?παρχ?ς κα? τ?ν ?ξέλιξη τ?ς «ο?κο-θεολογίας» στ?ν ?ρθόδοξο κα? μ? χ?ρο κα? συζητήσει τ? ?ρμηνευτικ? παραδείγματα πο? ?ναλόγως προβάλλουν (το? ?ερέα ? το? ο?κονόμου τ?ς κτίσης) στ? συνέχεια παρουσιάζει τ? ?ρμηνευτικ? μοντέλα τ?ς ο?κολογικ?ς κριτικ?ς (? ?ρμηνευτικ? τ?ς ?πανάκτησης, τ?ς ?ποψίας, κ.?.), τ?ν ο?κολογικ? δυσκολία τ?ν βιβλικ?ν ?ποκαλυπτικ?ν ?ραμάτων, ?πιχειρώντας μι? νέα ?ρμηνευτικ? προσέγγιση μέσα ?π? τ?ν ?πτικ? τ?ς σχετικ?ς κειμενικ?ς συνάφειας κα? τ?ν σύγχρονων προκλήσεων. ? ?λένη Κασσελούρη-Χατζηβασιλειάδη στ? ?ρθρο της «?γία Γραφ? κα? νέες ?ρμηνευτικ?ς μέθοδοι» προσφέρει μι? ?πισκόπηση τ?ν βασικ?ν ?ρμηνευτικ?ν μεθόδων στ? κείμενο τ?ς ?γίας Γραφ?ς (συναφειακ?ς προσεγγίσεις, φιλολογικ? ?νάλυση, κ.?.). Στ? τελευτα?ο ?ρθρο το? ?φιερώματος, μ? τίτλο «?λληνικ? Βιβλικ? ?ταιρία. ? παρουσία κα? τ? ?ργο της στ?ν ?λλάδα», ? Μιχάλης Χατζηγιάννης ?πιχειρε? μέσα ?π? ?να πανόραμα τ?ς παρουσίας τ?ς Βιβλικ?ς ?ταιρίας στ?ν ?λλάδα, ν? παρουσιάσει τ? πολύπλευρο ?ργο πο? ?πιτελε?ται στο?ς κόλπους της, προκειμένου ? λόγος το? Θεο? ν? φτάσει σ? ?λους το?ς ?λληνες.
Στ? στήλη Παρεμβάσεις φιλοξενε?ται τ? κείμενο το? Γεωργίου Μαρτζέλου, μ? τίτλο «? βιβλικ? προέλευση τ?ς θεολογίας το? ?σπερματικο? λόγου?, ? θέση της μέσα στ?ν ?ρθόδοξη παράδοση κα? ? ?πικαιρότητά της γι? τ? σύγχρονη ?ρθοδοξία», μ? τ? ?πο?ο συνεχίζεται ? διάλογος μ? τ?ν Καθηγητ? Λάμπρο Σιάσο σχετικ? μ? τ? σημασία τ?ς θεολογίας το? μάρτυρος κα? φιλοσόφου ?ουστίνου στ? πλαίσιο τ?ν διαχριστιανικ?ν κα? διαθρησκευτικ?ν διαλόγων, ?πιχειρώντας στ? κείμενο α?τ? ν? ?περασπιστε? τ? βιβλικ? προέλευση τ?ς ?ν λόγ? θεολογίας. Τ? τε?χος το? περιοδικο? συμπληρώνεται μ? τ?ς πλούσιες μόνιμες στ?λες του. Τά «Θεολογικ? Χρονικ?» ?που περιλαμβάνονται ?ναφορ?ς σ? ?πιστημονικ? συνέδρια μ? πλούσια στοιχε?α γι? δύο πρόσφατα βιβλικ? συνέδρια, θεολογικ? γεγονότα, ?νακοινωθέντα κα? πορίσματα συνοδικ?ν συνδιασκέψεων, τά «Περιοδικ? ?νάλεκτα», ?που γίνεται σύντομη ?πισκόπηση τ?ν ?λληνικ?ν κα? ξένων θεολογικ?ν περιοδικ?ν, τό «Βιβλιοστάσιον», ?που δημοσιεύονται βιβλιοκριτικ? δοκίμια κα? παρουσιάσεις θεολογικ?ν μονογραφι?ν, βιβλίων κα? λοιπ?ν ?κδόσεων καί, τέλος, τό «?ναλόγιον», ?που δημοσιεύεται ?νημερωτικ? δελτίο πρόσφατων θεολογικ?ν ?κδόσεων.
Τ? ?πόμενο α? τε?χος τ?ς Θεολογίας γι? τ? ?τος 2015 μ? ?ρθρα ποικίλης ?λης θ? κυκλοφορήσει τ?ν προσεχ? Μάιο.